13. Everytime I Die
14. Towards Dead End
15. Hate Me!
16. Downfall
17. In Your Face
4

Sidst Children of Bodom gæstede Danmark, var en søndag aften i et halvtomt Store Vega for to et halvt år siden, hvor de lige havde udsendt ’Relentless Reckless Forever.’ Et knap så mindeværdigt album, hvor finnerne begyndte at lyde som en halvlunken gentagelse af deres tidligere bedrifter. Tilfældet er det samme med bandets nyeste opus ’Halo of Blood’, der heller ikke byder på mange fængende eller interessante numre.

Så det var ganske fornøjeligt, at kun skivens bedste numre blev leveret lørdag aften, da den finske kvartet energisk fyrede godt op under publikum i Amager Bio. ’Transference’ åbnede showet, og med nummerets sprudlende soli viste frontmand og superguitarist Alexi Laiho straks, hvorfor magasinet Total Guitars læsere for noget tid siden kårede ham som verdens bedste metalguitarist. Måske en overdrivelse – men den 34-årige karismatiske finne hører absolut til i toppen.

Klassikeren ’Silent Night, Bodom Night’ fulgte overraskende efter, og det var første gang, at den melodiske skæring blev spillet på dansk jord. For selv om Children of Bodom blev dannet for 20 år siden, var koncerten kun bandets tredje besøg i Danmark siden livedebuten som opvarmning for Slipknot i KB Hallen i 2008.

Danske metalfans virker generelt til at have været sent ude med at tage imod Children of Bodoms hybridmetal, der blander thrash, melodisk død, black og power metal. Men der blev rådet bod på forsømmelsen denne aften, hvor omkring 500 mennesker havde indløst billet og væltede rundt foran scenen.

Det kunne mærkes på bandet, at de ikke var blevet taget så godt imod af et dansk publikum tidligere, og begejstringen smittede af. Laiho var energisk som en sand rockstjerne, og resten af gruppen leverede et solid indsats, mens frontmanden gik amok i en riffende rus. Der var pondus i de mange hits som ’Sixpounder’, ’Are You Dead Yet?’ og ikke mindst den fandenivoldske ’Hate Crew Deathroll.’ Det aggressive titelnummer fra ’Halo of Blood’ passede godt ind mellem klassikerne på sætlisten, som de skifter en håndfuld numre ud i til hver koncert.

Derfor blev det ikke til de ellers oplagte og gedigne numre som ’Needled 24/7’ eller ’Follow the Reaper’. I stedet blev det til debutens ’Lake Bodom’, der mindede om bandets tidlige smag for den mere poppede brug af keyboardstykker, der i dag lyder mere kitsch end kult. Mere dystert lød de episke toner i den selvbetitlede ’Blooddrunk.’ der gjorde bandets diskografi komplet repræsenteret i sætlisten. Et godt valg af numre, der gik i blodet på publikum til bandets hidtil bedste koncert i Danmark, hvor bandets attitude kærkomment virkede mere autentisk end indstuderet. Det er efterhånden en mangelvare.