Go' død under svære vilkår
Go' død under svære vilkår

Faktisk leverede Death Comes Pale et udmærket show på V58, men en lidt kedelig lyd, fesent lys og et begrænset fremmøde trak oplevelsen lidt ned.

21-10-2011
C.V
2

Når nu skribenten med venner alligevel var i Århus, så skulle slænget da lige ud at se, hvad byen havde af musiktilbud. I den forgangne efterårsferie var der masser af tilbud i byen, men det blev nu kun til Broadway Killers sidste weekend på det fine spillested Musikcaféen, og så lørdagens tilbud i Vestergade 58. Byen havde ellers også været besøgt af Crocell og Vanir m.fl.

Tilbage til Vestergade 58 - her stod den på dødsmetal med Disfunctional og Death Comes Pale. Førnævnte slæng havde nydt en god middag med øl og rødvin, og hvad er så mere festligt end dødsmetal? Sikkert mange ting, men dødsmetal er nu aldrig helt skidt. Det første band blev ikke nået på trods af, at middagen foregik i Vestergade 60, så det blev i stedet til dessert serveret af Death Comes Pale.

Smilet var stort på frontmanden, når han altså ikke lige growlede eller skreg, for så fik mimikken et helt andet og mere genrepassende udtryk. Death Comes Pale leverede en vare, som fint levede op til et krav om "vi skal bare have noget dødsmetal. Nu!". Desværre var lyden på det hyggelige spillested ikke helt med på løjerne. Man kunne egentlig udmærket høre, hvad der foregik, men der manglede lige det der saft og kraft, så det hele rigtig kom til at rykke og "swinge".

Bandet spillede ellers med masser af fedt groove, og havde flere lækre melodiske detaljer på guitarerne. Detaljer, som oftest var placeret sidst i sangene, når vreden i sangene havde fået luft og kunne erstattes af disse finurligheder. Måske et trick, som bandet kunne overveje at benytte sig mere af og tidligere i sangene, for lige at give et ekstra pift af variation?

Udebane/hjemmebane

Publikum var en broget skare. Nogle var venner af bandet, men ikke rigtig metaltilhængere, og stod lidt med et skævt smil og forundring over, at musik også kunne lyde sådan. Andre var sande i hjertet og fik skabt en lille 3-4 personers mosh. Og med folk stående lidt spredt i salen, blev det naturligt nok lidt svært for gutterne, som stod med kedeligt, hvidt spot i ansigterne, at skabe en større fest end den, som fadølshanerne havde sat i gang.

Men skidt pyt: sulten efter dødsmetal blev stillet for en stund, og så kan man forhåbentlig gense Death Comes Pale en anden gang under lidt federe lyd- og lysforhold, og så bliver det sikkert rigtigt fedt (bandet spiller i Herning og København i næste uge med The Cleansing og Spectral Mortuary - red.). Tjek i øvrigt bandets musik ud på Facebook.