Godkendt åbning af Hades
Godkendt åbning af Hades
Godkendt åbning af Hades

Amerikanske Skeletonwitch havde æren af at åbne Hades-scenen til dette års Copenhell og leverede et solidt show.

15-06-2012
3

Én mand skiller sig ud i Skeletonwitch, som kommer fra det Athen, der ligger i Ohio i USA. Nemlig guitaristen Scott Hendrick. Det er ikke kun fordi han er venstrehåndet, men også fordi han var den eneste i det testosteron-pumpede band, som ikke kunne flashe store tatoveringer på armene. Men håret var langt og blev flittigt luftet, præcis som hos bandkollegerne. Og han var bestemt ikke mindre metal end de andre.

Vi har før haft fornøjelsen af bandet på dansk jord, blandt andet sammen med Warbringer på The Rock, men i modsætning til dengang, så var der væsentlig større opbakning til bandet denne fredag eftermiddag. Og det gav måske også lige et ekstra skud energi til gruppen, at der trods det tidlige tidspunkt alligevel kom godt gang i folks nakker og nogle små moshpits oppe foran. Ikke at bandet ikke leverede i sin tid på The Rock, forstås.

Amerikanerne fik godt gang i thrash-tonerne med fræsende riffs, men der var også en del black metal-tendenser, og betegnelsen black thrash er heller ikke uvant for bandets stil. Chance Garnettes vokal lå primært i afdelingen for hæse, halvhysteriske skrig og råb, men når der blev fuldblodsgrowlet lød det faktisk endnu federe. Det var dejligt grumt og fyldte godt i lydbilledet. Men bandet lød mere hidsigt med den anden vokal, så det var til at forstå, at det var den stil, som frontmanden helst benyttede.

Bandets stil er herlig, og selvom variation finder sted - både med nævnte skift i vokalstil og i form af små ændringer intensiteten i tempoet - så blev det alligevel lidt monotont i længden, selvom bandet på intet tidspunkt lettede foden fra gaspedalen. De leverede præcis, som de sikkert selv havde håbet på og med en god portion glæde efter publikums ganske fine modtagelse, og det skabte en bemærkelsesværdig autencitet.

The Infernal Resurrection som den blev serveret på festivallen fås lige her: