13. 100°
14. Green Machine

Ekstranumre:
15. Allen's Wrench
16. Pilot the Dune (Slo Burn)
3

Man skal lede længe efter et heavynavn, der indgyder større respekt end Kyuss. Ligeledes skal man godt nok også lede længe efter en mere patosfyldt vokal i rock & roll-sammenhæng, end den John Garcia lagde for dagen, da han var gennemgående frontmand i en ellers udskiftende Kyuss-line-up. På fire år (1991-1995) udgav kvartetten fire studieplader - samtlige udgivelser også med Josh Homme ved et fandens nedstemt guitarmaskineri og bedst eksemplificeret med mesterværket 'Blues for the Red Sun' (1992), hvorpå Brant Bjork og Nick Oliveri udgjorde sidste halvdel af heavyfirkløveret.

Mens Homme har gået en imponerende og velundt sejersgang med guldsælgerne i Queens of the Stone Age - og i øvrigt snart træder ind på Orange Scene med Dave Grohl og John Paul Jones i Them Crooked Vultures - har Garcia holdt sig i stoner-undergrunden med henholdsvis Slo Burn, Unida og Hermano. Legendariske bandnavne for ørkenrotten, mere eller mindre ukendte for ethvert etableret pladeselskab. Til trods for det økonomisk utilsigtede i at opholde sig i skyggen af et kommercielt salgstal, har det selvfølgelig sine klare fordele - ikke mindst i koncertregi. Ølfest og heavy er bare dét sjovere, når det foregår under Loppens intime bjælker, i øjenhøjde med kunstnerne og med en mindre men solid og tro fanskare.

Et velspillende backing-band

"Garcia Plays Kyuss" stod der sandt og fornuftigt på tour-plakaten. Men til trods for at Garcia, var aftenens eneste oprindelige Kyuss-medlem, blev der stor set spillet Kyuss, som den skal skæres. Bandet, der var bragt med på tour, bestod af tre sympatiske, måske lidt sceneanonyme men musikalsk set brandstærke hyremusikere.

Den musikalske vægt, der var på spil, viste backingtrioen allerede i åbningsnummeret, hvor den krasbørstige, instrumentale sag,  'Jumbo Blimp Jumbo' fra det femten år gamle sidste-udspil, '... And the Circus Leaves Town', lod de knastørre soniske magtdemonstrerende heavyflader sig folde ud. For et udsolgt Loppen præsenterede dén sag, hvad der langt hen af vejen skulle vise sig at være en halvanden times cool sejtrækker koncert med enkelte halvkedelige ståsteder.

Dejlig 2. halvleg

Ser man bort fra den fuldfede åbning var anden del af koncerten eksempelvis noget bedre end første. Og det var da også forholdsvis mod slut, at Loppen var i det festhumør, som man tidligere har oplevet, når der bydes på tungrock af eksempelvis High on Fire eller Saint Vitus. Det skyldes flere ting. Blandt andet sætlisten som var stærkere mod slutningen. Og så skyldtes det formentlig også den store mængde svenskere, der fyldte meget af publikummet, og som tyngede heavyrusen en del (med respektløshed, så giver de blå/gule den altså bare ikke lige så meget gas, som de rød/hvide gør).

Da en publikum af sine fulde fem fik råbt 'Demon Cleaner' ind på sætlisten, blev der dog drukket dét mere øl og skrålet dét højere, og med en afslutning der bød på yderligere to numre fra den ganske, ganske fede 'Welcome to Sky Valley' samt 'BFTRS'-hittet 'Green Machine', blev festniveauet kun gradvist større mod slut.

Festligst var det, når John Garcia dansede dus med mikrofonstativet, som han hastigt rykkede rundt med, som var det en inderbane overhaling, han var i gang med.

Udødelige truckerriffs

Koncertens niveauforskel overskygger dog ikke det faktum, at Kyuss' musik er lige så potent i dag, som det var, da de for små tyve år siden smed debuten på gaden. Sangene rækker bredt fra det fuldblods stenede over det psykedeliske. Truckerriffs møder hashtågernes kaj.

Og det står stærkt tilbage: Fede sange og en af heavymusikkens bedstbevaredede vokaler.

Se Garcia spille 'Gardenia' og 'Green Machine' på Loppen her: