Hestens hede helvedesridt
Hestens hede helvedesridt
Hestens hede helvedesridt

Med hjælp fra Bersærk og Anders Bøtter gav Helhorse en underholdende og medrivende koncert på Hades, hvor publikum i den grad deltog i festen.

25-06-2016
4

Da Anders Bøtter introducerer Helhorse på Copenhell 2016 får han også lige optaget introen til næste udgave af Sort Søndag og kommanderer publikum til at levere både mosh pits, circle pits, wall of death osv. Publikum er i godt humør og leverer taktfast varen.

Helhorse selv er også godt spændte. Det er helt tydeligt på forsanger Mikkel Wad Larsen, at han har set frem til den her koncert. Energien er næsten ikke til at tøjle. Efter lidt knas med en mikrofon er der da heller ikke noget, der holder hverken ham eller resten af Helhorse tilbage. Hesten får lov at gå i fri galop, og så ser ingen sig tilbage.

Det er tydeligt, at de er glade for at spille, og den anden forsanger Aske Kristiansen er også meget levende, når han springer frem fra sit keyboard og akkompagnerer Larsen på vokalen, mens guitaristerne og bassisten i bar overkrop leverer musikken.

Som nævnt før har Anders Bøtter allieret sig med sine mikrofoner og kameraer og springer ned blandt publikum, hvor der bliver crowdsurfet og leveret de forskellige discipliner, der var blevet annonceret på forhånd. Det fungerer, og en enkelt publikummer får endda lov til at komme med op på scenen efter at være blevet båret ind over kanten til scenen af sine medpublikummere.

Et af de musikalske indslag, der var med til at understrege oplevelsen, var gæsteoptrædender fra Bersærks forsanger Casper Roland Popp og guitarist Lars Evers. Forsangeren brøler igennem sammen med Mikkel og Aske, mens stemningen bare bliver bedre og bedre hos publikum. For der er fyldt godt op foran Hades, og bakken er også tæt besat. Det får Mikkel Wad Larsen til at reflektere og hylde livet og kærligheden til hele miljøet, da han annoncerer ’Fortune Favors the Bold’. Efter den brager de videre i ’No Fucks Given’, hvilket fint understreger den attitude, som Helhorse lægger for dagen. De bekymrer sig ikke om noget og buldrer bare derudad.

Denne eftermiddag blev de mødt af et feststemt publikum, og det hele gik op i en højere enhed, ikke mindst takket være de indslag fra Bersærk og Anders Bøtter, der var med til at køre stemningen op under en koncert, der unægtelig vil blive husket som en af de bedre på Copenhell 2016. Helhorse kom med en masse energi. Det samme gjorde publikum, og sammen skabte de en fest, hvor kulissen med en bragende sol blot var med til at gøre det hele endnu bedre, end nogen af parterne kunne have forventet.