Hvad vil i?
Hvad vil i?
Hvad vil i?
Hvad vil i?
Hvad vil i?
Hvad vil i?

Skal det være festligt og gak og løjer eller tung, ond metalcore? Caleb Shomo og resten af Beartooth ved det umiddelbart ikke selv. Fredagens koncert på Pandæmonium pegede i alle retninger og var et stilforvirret mismatch.

24-06-2016
2

Hvad er det egentlig, Beartooth vil? Vil de tages seriøst? Som rent metalcore-band er de ikke meget mere end middelmådige. Til gengæld er de formidable til at skabe en fest. Til at blande super-catchy popmelodier med knusende 'core. Det amerikanske band har udgivet to album, og der hersker ingen tvivl om, at dette års ‘Aggressive’ er et forsøg på at skabe et mere seriøst image. At træde op i første division. Men der har Beartooth meget lang vej igen. Det beviste fredagens koncert på Pandæmonium.

Der var ellers et pænt fremmøde, og amerikanerne havde alle mulighederne for at spille og præsentere deres materiale. ‘The Lines’ fra bandets debut åbnede koncerten. En fremragende start, der for alvor varslede en muligvis interessant oplevelse. Herefter blev det til ‘Agressive’ og ‘Hated’ fra dette års udgivelse. Tungt og ondt, men også ekstremt statisk og klichefyldt leveret. Forsanger Caleb Shomo og resten af bandet var til stede, men virkede heller ikke rigtig engagerede. Når man har supportet Slipknot og Suicidal Tendencies, er Pandæmonium-scenen sikkert heller ikke videre imponerende.

Publikum var afventende. Hvad skulle der ske? Hvilken type koncert skulle man forvente? Var det den sjove fest eller den kedelige og statiske metalcore-oplevelse? Fredag var festen sjovest. For Beartooth kan festen. De har nogle rigtig gode numre. Det blev hverken fugl eller fisk. I stedet blev det en ambivalent og rodet koncert, hvor bandets kvaliteter kun viste sig i korte glimt.

Solen stod højt, folk var efterhånden kommet i stemning. Bandet havde alle forudsætninger og formåede alligevel at sparke bolden til hjørne. Da de afslutningsvis spillede hittet ‘In Between’, stod det for alvor klart, hvor meget de enkelte numre varierede i intensitet og relevans.

Beartooth formåede momentvist at skabe den fest, man kunne have håbet på, men det blev aldrig rigtig godt. Med lidt over en halv times koncert var det reelt skuffende, at det ikke lykkedes bedre for amerikanerne. Hvad der på plakaten var lidt af et gimmick af en bookning, viste sig desværre at falde til jorden. Kære Caleb Shomo, hvad er det, du vil? Er du ikke sød at tage den beslutning. For vores og jeres egen skyld.