Roskilde Festival '15: Ikke så meget pis

Piss Vortex gav Rising-scenen årets indtil videre største lag tæsk med et sæt, som resulterede i klippede armbånd til flere publikummer.

29-06-2015
3

Med et bandnavn, der er som skabt til Roskilde Festivals altid stinkende suppe af menneskeligt restprodukt, indtog de københavnske grindcore-drenge Piss Vortex Rising-scenen for at give Roskilde-publikummet årets første hårdtslående  koncert.

Det var der tydeligvis mange, der havde ventet på, for det tog kun ganske kort tid, før der var heftig aktivitet foran scenen. Faktisk så meget, at guitarist Christian Bonnesen efterfølgende på Facebook kunne konstatere, at "Jeg hører at vi har slået en rekord: Flest klippede armbånd under en koncert, pga. Crowdsurfing. Det er fucking nedtur. Folk passede godt på hinanden og det var good times".

Lidt ærgerligt at måtte konstatere efter en koncert, hvor Piss Vortex virkelig formåede at sætte gang i folk med deres fuldstændig kompromisløse grindcore, som tæskede Rising-scenen igennem i lige præcis 30 intense minutter. En storsmilende Christian Bonnesen tiltrak sig naturligt opmærksomheden med scenevante bevægelser og en ganske fortrinlig omgang med guitaren, som blev udsat for en række usædvanlige anslagsmetoder. Desværre var guitarlyden ikke verdens bedste, hvilket desværre tog toppen af de mange komplekse riffs.

Bandets manisk blastende trommeslager må virkelig også have svedt tran indenunder hawaii-skjorten, for der blev tæsket slagtøj til den helt store guldmedalje, mens forsangeren gjorde alt, hvad han kunne, for at tvinge de mest martrede skrig og brøl ud af sin tynde krop.

Kompetente musikere i en helt vild udladning af energi. Det fungerer ganske godt. Men der kunne nok med fordel smides et par tunge numre og et par lidt mere lineære riffs ind i den kværnende malstrøm. Man skal også lige trække vejret en gang imellem, selv om Piss Vortex sandsynligvis mener, at der bare skal smadres løs, indtil publikum bliver kvalt.

"Vi har lige 20-25-30 numre endnu", lød det kækt fra scenen, hvor de ofte ultrakorte numre blev introduceret med humoristiske variationer over temaet "den næste sang handler om" – ikke at gide at gå på arbejde, at få en masse kønssygdomme, at tage sine bukser på om morgenen etc. Bandet hyggede sig tydeligvis stort med at spille, og den attitude smittede af på publikum, som kvitterede med vilde circlepits og crowdsurfing, som desværre ikke faldt i god jord hos sikkerhedsfolkene.