Quiet Place
Touch Of Red
Take This Life
My Sweet Shadow
Kent Kirkegaard Jensen
5

Kender I det med, at man tager til en koncert på en hverdagsaften og forventer egentlig ikke det helt store? Sådan havde jeg det i tirsdags. Havde fået fri fra arbejde og så direkte videre mod Århus og spillestedet Voxhall. Jeg samlede et par kammerater op og sammen tog vi turen på den jyske motorvej. Det er sommer og derfor stadig lyst da vi ankommer, så det er svært at mønstre en dyster, metallisk stemning da vi stiger ud af bilen 20 meter fra Voxhall.

Det bliver dog noget bedre da vi kommer indenfor på Voxhall og får hilst på venner og bekendte, der også har taget turen for at se mægtige In Flames. Og humøret bliver klart hjulpet på vej da Essence varmer salen op. Da de går på scenen kl. 21 er salen næsten helt fyldt op. Koncerten er forlængst udsolgt, og mange er kommet for at sikre sig en plads så tæt på scenen, som menneskeligt muligt. Det nyder Essence godt af, da de spiller på et fyldt spillested. De har en halv time og banker fem af deres bedste sange af. De gør det med smittende, godt humør og får hurtigt publikum med sig.

Essence har fået ny bassist, og da det kun er deres anden koncert med den nye strengevrider, kan man godt høre, at han nok lige skal øve introen til 'Blood Culture' et par gange eller tre endnu før den sidder lige i skabet. Men med tanke på, at det kun er anden gang han fremfører deres hit live, så var det en ganske imponerende præstation. Jeg havde ikke troet, at de turde spille den allerede med den nye bassist, så respekt for bare at køre videre, som om intet var hændt. Og det er præcis hvad Essence gør denne aften. Fortsætter formkurven opad. De får publikum varmet godt op, og mængden af garn, der bliver rystet oppe foran og den mosh-pit, der også udvikler sig midt i salen vidner om, at Essence gør det rigtige. De skal bare blive ved, for det er ved at være rigtig godt!

Men selvom denne anmelder er begejstret for Essence kunne de trods alt ikke måle sig med In Flames denne aften. Hovednavnet stjal i sandhed rampelyset da de gik på. Sjældent har jeg set så tændt et publikum og et band så med- og indlevende. Anders Fridén lyste op på scenen med et smittende humør og oprigtig ydmyghed over, at stå på scenen. Lidt belevent sagde han, at denne lille scene føltes som at stå blandt venner og have en hyggelig lille "øver". Det fik det proppede spillested til at eksplodere i eufori over, at have In Flames helt for sig selv og så intimt. For normalt kan In Flames sagtens fylde en festivalplæne med 60.000 mennesker.

Og spilleglæden var at finde blandt samtlige af bandets medlemmer. De forstod virkelig at interagere med publikum, både nede foran scenen og oppe på balkonen. Ingen blev glemt, og det var som om In Flames nåede at spille en sang for hver enkelt, der var mødt op.

Med en spilletid på cirka 80 minutter kom In Flames også godt tilbunds i kataloget. De fik både serveret en ny sang fra 'Sounds of a Playground Fading' i form af 'Deliver Us', og de helt store publikumsfavoritter i form af 'Trigger', 'The Quiet Place' og naturligvis 'Take This Life', samt afslutteren 'My Sweet Shadow'. In Flames kom godt omkring, dog uden at kigge helt tilbage til de allerførste plader. Og det er en afvejning ethvert band med en så lang karriere bag sig må gøre. Med den stemning, der var i Århus denne aften, så kan ingen være utilfredse med den prioritering. For det var 80 minutters intimkoncert med et af de helt store melodiske dødsmetalbands fra Sverige.

Der er derfor fuldt honnør på karakterfronten. Både In Flames og Essence gav den fuld pedal, store smil hele vejen rundt fra såvel bands som publikum og denne anmelder. En aften, der kan gå hen og kandidere til en plads på årslisten over bedste koncerter. Lækkert!