8. King in a World
9. The Afterbirth
10. Through the Flesh to the Soul

11. Through the Nether to the Sun
Kent Kirkegaard Jensen
3

Invocator har efterhånden nået nærmest mytisk status i Danmark, og det er der flere årsager til. De udsendte i 1993 pladen ’Weave the Apocalypse’, der er en af de plader i dansk metalhistorie, der har opnået kultstatus. Læg dertil, at bandet er opløst, samt at frontmanden nu er en ganske eftertragtet og dygtig producer, der blandt andet klarer skærene for store bands som Volbeat, Pretty Maids, Destruction, Artillery, Mercenary og mange, mange flere. Ingen er rigtig i tvivl om, hvem Jacob Hansen og Invocator er.

Som vi nævnte i vores anmeldelse fra koncerten i sommer på Copenhell, hvor vi berettiget gav dem topkarakter, har de været i opløsning siden 2003, hvor de udsendte deres foreløbigt sidste studieplade ’Through the Flesh to the Soul’, og samme år gæstede de Aalborg Metal Festival. Det er nu 14 år siden.

Jacob Hansen var da også glad for at være tilbage på samme scene til samme festival. Med præcis samme sange, som de fremførte på Copenhell, kværnede Invocator sig sikkert gennem koncerten. Det var en rutineret optræden af nogle erfarne musikere, der sjældent sætter foden eller fingrene forkert på hverken gribebræt eller bækkener. Salen var fyldt rigtig godt op, og Invocators plads på programmet torsdag gjorde, at festivalens første dag føltes, som om weekenden allerede var startet. Tætpakket, varm sal med folk, der skrålede med og svingede garnet. Især sangene fra ’Weave the Apocalypse’ som ’Desert Sands’, den tonstunge ’Doomed to Be’ og ’Breed of Sin’ gav genlyd på Studenterhuset.

Fødselar og hovedperson
Forsanger, guitarist og hovedperson i Invocator er som nævnt Jacob Hansen. Et lille flag på mikrofonstativet var det eneste lille tegn på, at hovedpersonen faktisk fejrede sin 47-årsfødselsdag denne aften. Det blev der ikke gjort så meget ud af, andet end at nogle publikummer naturligvis havde lagt to og to sammen og derfor sang lidt improviseret fødselsdagssang for ham mellem numrene.

Det var symptomatisk for koncerten, der nok for de fremmødte publikummer syntes vigtig af nostalgiske og historiske årsager, men som for bandet mere lignede endnu en tur i manegen. Invocator kom aldrig op i højeste gear, men fremførte sangene kontrolleret og med usvigelig præcision. Galskaben og intensiteten udeblev, men om ikke andet blev koncerten en fejring af Invocators historie, der strækker sig over fire årtier. Bevares, det seneste årti her har mest budt på de sporadiske koncerter og genudgivelser, men deres plads i dansk musikhistorie gør alligevel, at de fortjent hyldes, når de i ny og næ støver instrumenterne af og sætter stikket i.

Som hovednavn torsdag aften på Aalborg Metal Festival 2017 leverede de varen. Publikum gik derfra tanket op med endnu en omgang Invocator, hvor de fik lov til at se og høre noget af det mest populære thrash, Danmark nogensinde har produceret. Lyden var ikke nær så god som på Copenhell, og den afmålte energiudladning betyder, at vi nøjes med tre ud af fem. Det var bestemt ikke skuffende, det sørgede kvaliteten af udførelsen for, men der er næppe heller dem, der mener, at lige præcis denne koncert vil gå over i historien. Det skulle da lige være, fordi den blev afholdt på forsangerens fødselsdag.