Tilbage i krigszonen
Tilbage i krigszonen
Tilbage i krigszonen
Tilbage i krigszonen
Tilbage i krigszonen
Tilbage i krigszonen

Både Konkhra og By the Patient leverede begge gode "comeback"-koncerter, da førstnævnte spillede første koncert i flere år, og sidstnævnte spillede sin kun anden koncert efter omstillingen fra kvintet til kvartet.

+ By the Patient
21-11-2014
By the Patient:
Intro
Where time Collapsed
Bellum
Gehenna
Ruled by the Dead
Premonitions
Web of Beliefs

Konkhra:
The Reckoning
Spit or Swallow
Warzone
Alpha
Parasite
Eye of Horus
Thoth
Warmonger
Divine Wind
Lions Are Hungry
Babylon
Heavensent
Facelift
Life Eraser
4

Forbrændingen har ikke altid held med at hive metalfolket til sine koncerter, selvom det blot er en 20 minutters togtur fra København til spillestedet, der ligger lige ved Albertslund station. Det er ellers et glimrende spillested med en fed scene og med Konkhra tilbage på en spilleplakat, så var håbet helt i top for et godt fremmøde. Udsolgt var der på ingen  måde, men det var et acceptabelt fremmøde, som sikrede en glimrende aften i metallens tegn.

Spillestedet har højt til loftet, og det passede særdeles fedt til åbnerne By the Patients nærmest storladne dødsmetal. Hvor en skribentkollega rapporterede fra bandets show forrige uge med Entombed A.D på Beta og i positive gloser beskrev en koncert, som fungerede, selvom bandet nu er uden frontmanden Tan Møhl-Hansen, så var nærværende skribent dog noget mere skeptisk. Der var dog også kritik i nævnte anmeldelse, og måske har bandet taget det til sig, for set herfra var det en meget mere homogen forestilling på Forbrændingen, og nu kan der kun istemmes koret om det kæmpe potentiale.

Muligvis var der blot tale om en mere passende lyd til bandets musik, det højloftede rum gav en naturlig rumklang langt fra Betas mere kontrollerede rammer, og det gjorde måske, at guitarist Simon Sonne Andersens vokal trængte langt bedre og mere frygtindgydende igennem denne aften, så det hele gik op i en højere enhed med denne let skingre sangform, når den blev akkompagneret af Theis Wilmer Poulsens mere klassiske dybe dødsbrøl. Og de ekstra vokale krydderier fra bassist Troels Cort Nielsen gik også stærkere igennem, da der var fokus på at synge ind i mikrofonen denne gang!

Der var god fylde i bassen, hvilket især lod sig høre under et af sættets nye numre, 'Gehenna', titelnummeret fra pladen, der kommer i 2015. Et nummer, der viser, at bandet har nye ting i ærmet. Nummeret er langsomt, episk og indeholder sågar et længere harmonistykke på guitarerne i bedste Metallica-stil fra dengang, de kunne sætte en smuk, dyster stemning op. Sætlisten var magen til den fra ugen før, lige med undtagelse af at der var blevet plads til et nummer mere på listen, og det blev 'Web of Beliefs'. Ligeledes fra det kommende album. Et ganske varieret sæt, der viste, at By the Patient har fat i den lange ende med fede riffs, stemninger og en bundsolid rytmesektion. Bandet var bedre end ugen før til at tale til publikum, men her i Forbrændingens voluminøse rum gav det samtidig bedre mening med den lidt nedtonede scenefremtræden, som synes at være tilfældet for bandet i kvartet-størrelse.  Musikken får bedre plads til at gå sin gang. Og det gjorde den rigtig godt.

Jamen, der har vi dem jo igen

Der har længe været stille om Konkhra, og det er snart seks år siden, at 'Nothing is Sacred' udkom. Nu er der endelig nyt på vej, og det skulle koncerten i Forbrændingen markere,  ligesom den sikkert også var et opvarmningsshows til bandets efterfølgende to shows med Behemoth i Sydafrika. Og hvornår var sidste koncert egentlig - The Rock i 2010? Uanset hvad, så er den lange tavshed både godt og dårligt for at hive folk til koncerten. Nogle vil dukke op, fordi bandet endelig er tilbage, nogle af nostalgi, fordi Konkhra trods alt var blandt de allerførste danske dødsmetalbands og helt sikkert fortjener noget respekt, mens de nye metalfans, der er kommet til siden sidst, måske ikke vil have tilstrækkelig nysgerrighed og viden om bandet til at blive lokket ind til en koncert med nogle koryfæer, der ikke har givet megen lyd fra sig i de senere år.

Synd for dem dog, for Konkhra ville sgu, og de havde samlet flere tidligere medlemmer, da trommeslager Johnny Nielsen og bassist Martin Kristensen nu var at finde på scenen med frontmand Anders Lundemark igen. På leadguitar var der Michael Skovbakke, der visuelt stak lidt ud fra de andre med en mere nørdet fremtoning med en guitar, der sad meget højt oppe (noget der vel mest ses i progmetal og jazz), hvilket måske ikke passede godt ind i Konkhras fremtoning, men til gengæld passede fint til de lirede soli, der så igen faktisk faldt fint ind i det dødsgroovede univers.

Konkhra havde  pakket en længere sætliste med flere nye sange, men også masser af godter fra den lange karriere, der har rødder tilbage til 1989. 'Spit or Swallow' og 'Warzone' lige i starten. Jo tak – så var vi vist også i gang! De klassiske råb på Slayer (de er vel uundgåelige, om der er mange eller få), blev kvitteret med en veloplagt 'Warmonger'. Som ved By the Patient var det Tue Madsen, der stod for lyden, og det lød godt, og i denne skribents ører giver en af kommentarerne på Facebook om ringe lyd ikke meget mening. Kun lidt mere vokal i mixet var ønskeligt, ellers var det aldeles glimrende. Måske det var de oldschool-prægede trommer, der gav en gammeldags lyd med masser af bund og "rum" i, og som virkede nærmest overdimensionerede i forhold til nogle af de mere moderne sæt med mindre dybde på tammerne. Det var lyden af nostalgi på den absolut bedst tænkelige måde.

Efter 'Facelift' ville et kig i sætlisten, der lå på scenen, afsløre, at kun et nummer manglede. Under hele koncerten havde et par ivrige fans råbt sig hæse efter 'Life Eraser'. Den stod ikke på listen, men det ihærdige engagement blev belønnet, og det tunge storhit fra 'Spit or Swallow'-skiven kom alligevel og afsluttede fornemt en god koncert. Konkhra er tilbage!