Krypten og kopier i Kolding
Krypten og kopier i Kolding

Dødskrypten i Six Feet Under spillede, som de plejer på Godset i Kolding. De havde taget nogle kopibands og nogle bare bryster med for at pifte det lidt op.

+ Debauchery + Frantic Amber + Furious Anger + Deathember
13-09-2013
2

Six Feet Under handler om Chris Barnes. Den legendariske ex-forsanger i Cannibal Corpse. Hans forkærlighed for old school dødsmetal og tørrede blade kender ingen grænser. Hashtågen har været så tyk i turbussen i Kolding, at Six Feet Under end ikke fik hængt hverken trøjer eller musik op i merchandise-boden. Her måtte man nøjes med at se på udstyr fra opvarmningsbands.

Dem var der hele fire af. Først var der Deathember, der med navnet svagt kunne indikere, at de havde været på rov hos landsmændene i Dismember, men de gjorde det nu pænt nok selv. Det gik noget ned ad bakke, da tyske Furious Anger gik på. For pludselig kunne jeg høre svenskerne i Amon Amarth og Hypocrisy kime Godset ned med krav om at få deres musik tilbage. Der manglende bare et mjødhorn og en sang om ufoer, og plagiatet havde været fuldendt.

Lidt bedre gik det for Frantic Amber. Et (næsten) pigeband fra Stockholm, der sågar har danske Elizabeth Andrews i front som forsanger. Hun sang næsten dybere end sin tyske kollega i Furious Anger. Ikke overraskende tiltrak de kønne piger i metalbandet ungersvendene, og de havde således næsten lige så mange tilskuere til deres opvarmningskoncert, som hovednavnet Six Feet Under havde nogle timer senere.

Det med, at piger tiltrækker mænd, blev understreget, da tyske Debauchery afrundede opvarmningsrunden. De brugte AC/DC's 'It's A Long Way To The Top (If You Wanna Rock 'n' Roll)' som introbånd, og så gik det ellers helt galt. I fuld krigsmaling med blodstænket slagteforklæde og teaterblod i ansigtet tronede trioen frem på scenen og spillede den slags dødsmetal, som netop Six Feet Under har skampulet en serie AC/DC-numre til døde med på deres forfærdelige cover-album. Det har Debauchery gjort en karriere ud af. Med sig har de en veldrejet kvinde med silikonebryster, der under et nummer stripper og gnider teaterblod ud over attributterne. Så har vi fået det helt ned på jorden. Nærmest i kælderniveau når vi ser på det kunstneriske.

Så er det pludselig ikke så vanskeligt for Six Feet Under at fremstå hoved og hals bedre end de foregående bands. Selvom de reelt starter knap to meter under jordens overflade, så var de alligevel klart aftenens bedste. Chris Barnes og co. gik på scenen 23.35, og så eksploderede de fremmødte på Godset i Kolding i ekstase. Endelig kom bandet, som der var blevet ventet på.

Med sikre hits i bl.a. 'The Day The Dead Walked' og 'Feasting On The Blood Of The Insane' brølede og hylede Chris Barnes sig igennem showet. Netop de velkendte grisehyl havde han taget med, omend der dog var mest af det dybe growl, som han er allerbedst til.

Det var dog ikke nogen lang affære. Allerede 50 minutter senere var det slut. Salen gik amok, da Barnes annoncerede en gammel sang til sidst og så gik i gang med 'Hammer Smashed Face' af Barnes' tidligere band, Cannibal Corpse. Dette cover sad lige i skabet, og salen gyngede. Lydtrykket var så tungt og dybt, at gulvbrædderne gyngede, når man stod lige foran mixerpulten. Derudover var det befriende at se, hvordan publikum fik lov at gå op på scenen og stagedive, uden at hverken band eller sikkerhedsfolk gik i baglås. Det blev håndteret meget professionelt, og man blev sat tilbage til dengang i starten af halvfemserne, hvor dødsmetalkoncerter var noget mere ukontrollerede og energien anderledes voldsom.

Den nostalgiske oplevelse var dog ikke nok til at trække helhedsoplevelsen op. Opvarmningen var elendig, og Six Feet Under spillede under en time. Det var en lang aften for at vente på så kort en koncert. Chris Barnes' stemme er dog altid dejlig at høre på, så Devilution er nok på pletten næste gang, de gæster Danmark, trods denne lidt tamme omgang med dødskrypten.