KTDF '13: Populær fredagsafslutning
KTDF '13: Populær fredagsafslutning
KTDF '13: Populær fredagsafslutning

Både band og publikum var enige om, at amerikanske Rottrevore havde en klassiker i bagagen i albummet 'Iniquitous', hvis sange satte ekstra gang i dansen og høstede højeste bifald.

30-08-2013
4

Flere bands på programmet i år var bands, der havde været opløst for at genopstå i de seneste år. Således også Rottrevore, der i den første levetid fra 1989-1995 udgav 'Iniquitous', som frontmand Chris Weber åbnede showet med at tale om. Han nævnte, at det var hans holdning, at det var ved at være vokset til lidt af en klassiker i dag. Og publikum gav ham da også helt ret.

Bandet spillede en tung omgang dødsmetal med en temmelig brutal vokal. Der var nogle få anderledes detaljer i bas-spillet, men ikke så mange, som man ville forvente, når man så Chris Free stå der med sit monster af en 7-strenget bas. Rottrevore var sidste navn på scenen denne aften, men publikum var langt fra trætte, og amerikanernes musik indbød i den grad til headbang og moshpit - det største af sin art denne aften. Uden tvivl en fest.

Dødsmetal: et vredesafløb

Nogle af frontmandens ord mellem sangene var lidt specielle - som en komiker, der glemmer at fortælle pointen. Som når han fx sagde "How about Entrails ... massive guitarsound" straks efterfulgt af noget tilsvarende om Convulse, og så ellers springe til titlen på næste sang. Det blev også til en pep-talk om dødsmetal, og hvorfor han mente, at vi, der var til stede, elskede dødsmetal. Svaret var, at det var en mulighed for at komme af med vrede.

Bandet gik af scenen tidligt i sættet, men David fra Undergang kom op og fik publikum til at råbe på Rottrevore, som kom tilbage og spillede en række numre mere - det første endda med David på gæstevokal. Det blev til en udmærket dødsmetal-duet.

Rottrevore var tydeligvis nostalgi og et længe ventet band for nogle, men var ens udgangspunkt for bandet mere begrænset, så var det et band, som det var ret let at holde af, for sangene var catchy og blev leveret med et herligt energisk afsæt.