Metal Magic '15: For højt lix-tal

Metal Magic '15: For højt lix-tal

De australske dødsproggere StarGazer spillede formidabelt, men var en anelse hæmmet af tidspunktet for deres første koncert på dansk grund.

09-07-2015
3

Ovenpå Candlemass' fremragende koncert på udendørsscenen kort forinden var det svært at omstille sig til StarGazers komplicerede og tekniske dødsmetal, der trækker på den progressive dødsmetals første bølge, men som lyder temmelig unikt og tidløst. Jeg var svært begejstret for bandets seneste album, 'A Merging to the Boundless', som blev anmeldt positivt tidligere på året.

På forhånd var jeg dog noget skeptisk over for, om den ganske komplicerede musik kunne omsættes til liveformatet. Musikalsk lykkedes det torsdag på Metal Magic, men som koncert lykkedes det alligevel ikke altid til fulde.

For det var et ualmindeligt feststemt publikum, der havde set Candlemass, og der var overgangen temmelig brat. Det betød en del vandren frem og tilbage blandt publikum, der lige skulle tjekke StarGazer, men også lige skulle ud for at tale om Candlemass.

StarGazer var heller ikke voldsomt udadvendte til denne deres første danske koncert. Der blev brugt lang tid på at stemme guitarer mellem numrene, og publikumskontakten begrænsede sig til et "fuck you, cunts" her og der – de er vel australiere. Når de spillede, var det oftest temmelig godt, fx ved den udadvendte åbner 'Black Gammon', der også indledte 'A Merging to the Boundless', og er et af bandets mere umiddelbart fængende numre.

Men på en festival over midnat blev meget af materialet måske lidt rigeligt kompliceret at følge. Det musikalske lix-tal var simpelthen for højt på det tidspunkt. Det kan man ikke laste bandet for, og jeg ved egentlig heller ikke, om man kan laste festivalen for det, for en tidligere placering havde måske i stedet lagt en dæmper på så meget andet. Men jeg tror, bandet måske vil gøre sig bedre foran et mere ædrueligt publikum til en enkeltstående koncert, selvom det under alle omstændigheder var lidt af  et scoop at få lov at se dem.

Bandet rammer KB18 den 27. juli sammen med danske Undergang. Det skal blive spændende at se dem igen der, selvom forholdene på KB18 ikke er optimale.