WOA'13: Nærværende og skarpt

WOA'13: Nærværende og skarpt

En sikker live-demonstration på Wacken Open Air sikrer, at Dew-Scented vil få endnu et lyt, hvis de skulle lægge vejen forbi Danmark i løbet af året.

03-08-2013
Jacob Dinesen (arkiv)
3

Oddsne var ikke just med Dew-Scented lørdag eftermiddag, for omtrent samtidig med koncertstart åbnede himlen sig over Wacken og viste sig fra sin absolut grummeste side, hvad der fik folk til at flygte i tørvejr tættest på, hvor de var og det viste sig, antallet af publikummer taget i betragtning, at være langt fra Bull Citys beskyttende teltdug. Dernæst stod det meste af Wackens gennemblødte headbangere foran True Metal Stage for at se Anthrax, men på trods af de ringe vilkår fik Dew-Scented sparket gang i en habil fest med deres præcise udladning af død og thrash.

Dew-Scented er ingenlunde nye i folden og gæstede Wackens Black Stage for tre år siden for en større forsamling, men det lod ikke til at ødelægge noget for det energiske band at spille på den mindre Headbanger Stage for et vådt, men opmærksomt publikum.

Undertegnede blev fanget i lørdagens voldsomme, men heldigvis korte regnskyl, blandt de lokale beboere i Svens fortrinlige ølbar, der heldigvis lå tilstrækkelig tæt på pladsen, til at de sidste 25 minutter af Dew-Scented kunne nås, da kaskaderne af vand endelig fortog sig. Dew-Scented var for mig et ukendt band, der levede op til den forventning, researchen havde indgydt, men hvor jeg havde regnet med at se mere rendyrket thrash, viste bandet sig at være mest interessant, når de hurtige passager blev tungere og nedsat i tempo, hvilket desværre ikke skete så tit.

De har en udskiftning af bandmedlemmer, der nærmer sig Annihilators nærmest imponerende brug og smid væk-metode, og derfor kunne fire af fem bandmedlemmer på scenen først skrive Dew-Scented på CV’et sidste år. Bandet koncentrerede sig da også mest om 2012-udgivelsen ’Icarus’. Med kun frontmand Leif Jensen som primus motor siden 1992 må man i høj grad tage hatten af for Dew-Scented, der leverede en solid, energifyldt anden halvleg i Headbanger Stages halvmørke og muddersplat foran et dedikeret og veloplagt publikum hovedsageligt bestående af deres tyske landsmænd og enkelte af os andre, der nok kunne klare en omgang tråd til at rette op på fredagens tømmermænd.

Det var en taknemmelig kvintet, der trådte ned fra scenen og overlod til os andre at spæne over til True Metal Stage, hvor Anthrax netop havde taget hul på ’Deathrider’.