Freak On A Leash

Ekstranumre:
Clown
Blind
Peter Troest
4

Efter en noget alternativ bustur med en chauffør, der havde glemt, hvilken rute han egentlig kørte, samt u-vending midt på Langebro, indfandt jeg mig ved 20-tiden i et godt fyldt Amager Bio, og jeg følte mig med ét hensat til slut-90'erne/start-00'erne, hvor den rappende nu metal med Limp Bizkit og Linkin Park som protagonister for alvor tog fart.

Inde i tidsmaskinen

På scenen stod britiske Hacktivists to vokalister og rappede løs til noget musik, jeg i min vildeste fantasi ikke kunne forestille mig stadig blev lavet. Der blev groovet og bouncet, og de fik sågar fyret et covernummer af en af de amerikanske rapstjerner (måske Lil' Jon?) af. Og da guitaristen pludselig brød ud i skønsang, måtte jeg nive mig selv i armen. Det kunne simpelthen ikke passe. Men den var sgu god nok, jeg var 16 år igen, og når jeg kiggede rundt på publikum, så levede rapmetallen i bedste velgående.

Ret skal imidlertid være ret, Hacktivist havde i kraft af mere tyngde og flere djent-elementer bevæget sig en smule væk fra bandets forfædre, men det var en musikalsk rejse tilbage i tiden, og Hacktivist gav på mange måder mindelser om danske Sutrapumo.

Et nostalgisk øjeblik

Det er absolut ingen hemmelighed, at KoRn var og til stadighed er mine største helte - i hvert fald til og med 'Untouchables'. I år 2000 fik jeg sågar lokket min far til at køre mig til min første KoRn-koncert i Stadthalle, Hamburg. KoRn havde året forinden udgivet 'Issues' og åbnede derfor koncerten med 'Falling Away From Me'. Det samme gjorde de i Amager Bio, og jeg måtte, hånden på hjertet, synke en klump.

"Still a fuckin' freak"

For mit vedkommende er det knap et halvt liv siden, og der synes heller ikke at være nogen tvivl om, at de nu godt 40-årige bandmedlemmer er klar over, at de efterhånden er nogle gamle travere. Det vidner rygprintet på et af deres medbragte t-shirtdesign, "Still a fuckin' freak", alt om. Men når den ungdommelige vildskab ebber ud, må erfaringen og rutinen tage over, hvilket KoRn har taget konsekvensen af. Bandets optræden på Copenhell i 2011 viste mig, at KoRn nu hører til blandt den gamle garde af bands, hvor det ikke længere handler om fandenivoldskhed, men om at levere et storslået, veleksekveret og crowd-pleasende show.

På trods af, at det denne aften var min første oplevelse af KoRn på et decideret spillested, hvilket naturligt nok gav en anderledes intim stemning, var showet i Amager Bio i princippet ikke anderledes. Der blev kun plads til to sange fra den nyeste plade i det knap halvanden time lange sæt, for det skulle jo også rumme såvel gamle som nye klassikere. Folk skulle jo have en god oplevelse.

En højere enhed

Især må åbningen på showet med 'Falling Away From Me', 'Twist' og 'Got The Life' fremhæves. Det var lidt af en genistreg, for herefter kogte Amager Bio. I det hele taget var der mange ting, der gik op i en højere enhed. En sal fuld af dedikerede fans, et tilsyneladende veloplagt band, der havde overskud til at lave fis og ballade med hinanden og publikum, en velovervejet sætliste, fedt lys samt en fantastisk lydkulisse - faktisk min hidtil bedste lydoplevelse i bioen. Man kunne ikke andet end at lade sig rive med og udleve sin indre fanboy.

Det var imidlertid tydeligt, at jeg langt fra var den eneste nostalgiker i salen. For det var uomtvisteligt numrene fra de fire første udgivelser, der tog flest kegler. Samtidig syntes alle at være på cirka samme alder som mig, og jeg er overbevist om, at det var de samme mennesker, jeg stod i pitten med i Valby Hallen i 2002 under KoRns blot anden optræden på dansk grund. Her 12 år efter er vi godt nok stadig "KoRn Kidz", vi er blot blevet voksne "KoRn Kidz".