WOA '17: Den ny farao klarer sig godt
WOA '17: Den ny farao klarer sig godt
WOA '17: Den ny farao klarer sig godt

På Wacken Open Air 2017 skulle den nye guitarist og forsanger i Nile Brian Kingsland have sin ilddåb foran et stort publikum. Han klarede skærene.

03-08-2017
4

Det er en stor arv, den mægtige Dallas Toler-Wade efterlader sig i Nile. Han har været forsanger og guitarist ved siden af bandets grundlægger Karl Sanders siden deres første studieplade i 1998. Den dybe stemme, der brøler sig gennem ’Black Seeds of Vengeance’, forlod Nile i februar i år. Efter en turne i USA og et enkelt show i Indien var Wacken Open Air 2017 således erstatningen Brian Kingslands første show i Europa.

Den unge og friske erstatning gør det da også udmærket. Teltet er fyldt, og der er smæk på lyden. Den er høj og god. Karl Sanders hjælper mere til på vokalen, end han ellers gør, og det er jo helt forståeligt, at han her i starten supplerer op, hvor teksterne måske stadig er lidt nye i det.

Rytmesektionen i form af George Kollias på trommer og Brad Parris på bas fungerer også udmærket. Kollias er jo gået hen og blevet en moderne guru på internettet qua sine evner bag kedlerne, og han skuffer da heller ikke publikum foran Headbangers Stage torsdag nat. For selvom det er over midnat, og der er mudder overalt udenfor, så er publikum i den grad med på legen. Der moshes helt oppe foran til tonerne af ’Sacrifice Unto Sebek’, ’Kafir!’ og ’Unas, Slayer of the Gods’, som var nogle af højdepunkterne.

Det, vi tog med derfra var, at Nile ser ud til at klare skærene trods en udskiftning på et centralt område. En så genkendelig stemme som Dallas Toler-Wade havde er svær at erstatte. Det kan og skal Brian Kingsland ikke. Han skal være sig selv, som han har været det i Enthean og Rites to Sedition. Til koncert klarede han sig, og det bliver spændende at høre ham på den plade, der nok snart må komme. Deres seneste ’What Should Not Be Unearthed’ er fra 2015, så mon ikke den næste snart bliver gravet op af Karl Sanders’ egyptiske univers?