Potent program på Platform4

Aalborg har den seneste tid manglet koncerter med tyngde. Det gjorde Electric Hellride, Ferocity og Dawn of Demise noget ved lørdag aften på Platform4.

+ Ferocity + Electric Hellride
16-09-2017
Kent Kirkegaard Jensen
3

Forsanger Scott Jensen fra Dawn of Demise sagde det ganske præcist fra scenekanten, da bandet gik på scenen for at spille hele ’Hate Takes Its Form’, der i år fejrer 10-årsjubilæum. Han brølede, at det er godt, Aalborg har fået spilletstedet Platform4, og at der skal flere koncerter til byen, så det ikke kun er Aalborg Metal Festival det hele. Det fik denne anmelder til at studse lidt over, hvor sjældent det egentlig er, vi besøger Studenterhuset p.t., sammenlignet med hvordan det var for bare få år siden.

Heldigvis er kræfterne bag Aalborg Rock & Metal klar til at tage depechen op og er begyndt at arrangere flere og flere koncerter i lokalerne ved det hedengangne Karolinelund. Denne aften var det københavnske Electric Hellride, de lokale Ferocity og Dawn of Demise, der skulle gøre det ud for en aften.

Electric Hellride startede koncerten klokken 20.00 og gav 45 minutters brølende metal, hvor der var fokus både på gammelt, men også nyere materiale fra deres nyligt udsendte plade ’Praedam’. Deres blanding af thrash og dødsmetal fungerede, godt og specielt guitaristerne var i topform og kom godt ud over scenkanten med headbanging, mens Anders Molins efterhånden gestikuleringer gav koncerten et frisk pust. Forsanger og bassist Casper Villumsen var måske endda lidt for venlig, når han interagerede med publikum og ville skåle. Det fungerede dog, og fremmødet var bedre, end man kunne have frygtet ved det første band.

Lidt flere var stimlet sammen, da Ferocity gik på scenen. Her er der ingen dikkedarer. De spiller dødsmetal med stort D. Forsangerens dybe brøl flankeredes af guitaristerne, der i dagens anledning havde næsten matchende Behemoth-trøjer på. Det er faretruende tæt på at være et metalhoveds mareridt på højde med kvinden, der kommer til en fest og opdager, at en anden har en kjole på magen til. Ferocity kunne dog bære det og mens det efterhånden er fire år siden, vi fik ’The Sovereign’ fra dem, så virker de stadig til at være tændte. Specielt bassist Lars Ole Bøgel og forsanger Kasper Wendelboe formår at bringe bandet ud til publikum.

Aftenens hovednavn, Dawn of Demise, går derefter på scenen lidt over 22.00. Bandet fejrer i år, at ’Hates Takes Its Form’ fylder 10 år. Vores anmelder skrev dengang i 2007 som afslutning: ”Køb skiven for den brutalt lækre midtempo death metal med den helt rigtige produktion. Køb den for de fede guitarsoli. Køb den for begge dele. Bare køb…!”

Devilution var således ganske begejstret og gav den topkarakter. Siden har vi set bandet et utal af gange, og de har også selv udsendt tre plader siden, hvoraf ’The Suffering’ fra sidste år er den seneste. Det var dog ’Impurity’ fra førnævnte fødselsdagsplade, der for alvor sendte stemningen i vejret på Platform4, og mosh-pitten fik gang i den. Godt nok har pladen et enkelt nummer, som de selv synes er ringe, men serveret med vanlig, jysk lune blev den pløjet igennem, uden at nakkerne gik i stå hos publikum.

Ekstranumrene, der blev lukket af med ’Juggernaut’, var selvfølgelig kærkomne og sluttede en varm aften af på Platform4, førend festen rykkede videre til Aalborgs belevne stræder.

Alt i alt en godkendt aften i det nordjyske, hvor ingen bands faldt igennem.