Potentialet var til stede på Atlas

Spillestedet Atlas midt i Aarhus lagde rammen om en runde Wacken Metal Battle, hvor Savage Machine, Møl, Contrition og Velociter dystede om en finaleplads.

+ Møl + Velociter + Contrition + Aphyxion + Huldre
14-05-2015
Kent Kirkegaard Jensen
3

Wacken Metal Battle er en karavane, der kører rundt i alle landets afkroge og støver talent op for at give dem chancen for at nå hele vejen til Europas største metalfestival og muligheden for at vinde en pladekontrakt med Nuclear Blast. Denne aften var det Aarhus og spillestedet Atlas, der skulle lægge lyd- og fadølsanlæg til.

Første band på scenen var Savage Machine, der med deres klassiske heavy metal beviste, at Iron Maiden bestemt ikke har levet forgæves. Savage Machine er gode på deres instrumenter og har en forsanger, der i form af sin klassiske position som frontfigur faktisk ikke var bange for at agere showmand. Det var alt sammen med til at trække deres koncert op på et ganske tåleligt niveau.

Det samme kan siges om de efterfølgende Velociter. De er præcis lige så klassiske, blot i en anden genre. Thrash. De kunne i hvert fald pænt nikke i retning af Slayer som tak for inspiration, og med Marika Hyldmar i front var der også en frontfigur, der ikke var bange for at kommunikere med publikum og forlange af dem, at de deltog i festen. Der blev i hvert fald også svinget godt med garnet blandt både band og publikum, og med disse to bands var der lagt et udmærket fundament for hele aftenen.

Med Møl blev det dog noget anderledes. Deres markant anderledes og mere alternative lyd, der minder én om Solbruds sorte, stemningsfyldte univers, men også trækker veksler på grindcore i tempo og vokal, gør, at det var aftenens kunstneriske mest interessante bekendtskab for undertegnede. Vokalen irriterede mig lidt i ny og næ i starten, men stemningen og musikken opvejede det til fulde, idet lyden alene kildede så meget for min nysgerrighed, at det bestemt er et band, der må udforskes mere.

Knap så interessant var aftenens sidste skud på stammen i form af Contrition. Det var metalcore, som det blev opfundet for en del år siden, og som stadig ikke rigtig har fundet bolig i denne anmelders krop. Det blev for generisk og sterilt, og jeg blev aldrig fanget af deres lyd. Energi havde de såmænd nok.

Energi havde også Aphyxion og Huldre, der efter de fire bands skulle agere trækplaster, mens juryen var ude bagved og votere samt give feedback til de fire deltagende bands. Festen fortsatte i hvert fald med både circle-pit, headbangning og folkedans, da de to tidligere vindere gav hver deres lille koncert. Det hele sluttede af på den dystre side af midnat og så var det en realitet, at hele tre af denne aftens deltagende bands gik videre til finalen. Både Contrition, Møl og Savage Machine spiller således på Studenterhuset i Aalborg lørdag d. 30. maj 2015 og får selskab af Heidra. Vi glæder os til finalen og nyder at få lov til at deltage i de her arrangementer, hvor undergrunden får lov at vise sit værd på de skrå brædder.

Billede 1-2: Savage Machine
Billede 3-4: Velociter
Billede 5-6: Møl