Primadonna-pinligt plagiat Populær

http://devilution.dk/media/reviews/photos/thumbnail/680x680s/fe/f6/29/24388-0003360365-350-1399841029-33-1401025099.jpg
11. Maj 2014    

Maryann Cotton lyder som en parodi på deres første album ’Free Falling Angels’, og en liveoptræden på Godset i Kolding afkræftede på ingen måde denne følelse.

Spillested
Dato
09-05-2014
Karakter
1

Jeg undskylder gerne, men jeg fatter simpelthen ikke ideen bag det dansk/amerikanske hard rock-band Maryann Cotton. Bandet tager et kvindenavn som bandnavn og lader forsangeren gå under samme navn, man lader ham optræde med sort mascara omkring øjnene iført høj hat og stok – begynder det at lyde bekendt? Når samme Maryann – altså manden – så også farver sit hår sort og lader det klippe i samme frisure som Alice Cooper og indøver en sangstil og -stemme, der lyder nøjagtig som Alice Cooper, så giver det vel god mening at tro, at vi her harat gøre med endnu et tributeband. Men her er det så, at kiksen knækker. For Maryann Cotton optræder ikke med Alice Cooper-sange, men med eget materiale, der til gengæld lyder præcis som Alice Cooper-kompositioner.

Jeg forstår det ikke. Det, der kunne være en hyldest til et idol, er i stedet blevet en klam parodi. Hvad er der egentlig galt i at optræde i coverbands? Det kan vel være et lige så agtværdigt job som at køre med slagteriaffald, være brøndgraver eller være advokat med møderet for højesteret.

For Maryann Cotton – manden altså – synger såmænd helt fint som ”Alice Cooper”, men hvorfor stille sig i position som stand in, hvis Alice nogensinde – guderne forbyde det – skulle trække sig tilbage?

Primadonna med manglende udsyn

I Kolding kom det desværre også til udtryk, at Maryann Cotton – manden – tror, at man kan optræde som en Alice Cooper på en ophøjet og arrogant måde, hvor man synliggør, at kontakt med publikum bare ikke er noget for ”verdensstjernen” Maryann Cotton. Nej, det lader vi sgu håbløse amatørbands om. Nu er der så bare den detalje, at Alice Cooper ER en verdensstjerne med næsten 50 års karriere bag sig, der performer et formidabelt sceneshow foran et dedikeret publikum. Kontrasten til Maryann Cottons optræden foran mindre end 100 fremmødte i Kolding synes synlig. Måske kunne det være karrierefremmende at give bare en lille smule udtryk for, at det var pænt af dem at møde frem i stedet for konsekvent at forlade scenen efter hver sang eller vende ryggen til publikum og ikke henvende sig til folk en eneste gang i det ordinære sæt. Men selvfølgelig hvis man har hovedet solidt plantet i egen rectum, så spærrer det jo klart nok noget for udsynet.

OK - men uinteressant fremførelse

Maryann Cotton (bandet) spiller sådan set ok. Dog kunne en gennemført klichéfuld guitarsolo godt undværes. Og så er det altså begejstringshæmmende, når der er store passager, hvor der er alene er sang og klaver, når der nu ikke er en, der spiller keyboards i bandet. Bevares, dette misfoster er det nu ikke kun Maryann Cotton, der bringer med rundt på scenerne.

Musikken er skønt velspillet ikke det mindste original, selvom det naturligvis ikke er uden underholdende effekt, at man for hver sang kan stå og forsøge at komme i tanke om, hvilken Alice Cooper-sang der nu har givet inspiration til de enkelte sange.

Det eneste glædeligt overaskende i Kolding var, at Maryann Cotton (manden) talte dansk til publikum, da han efter 90 minutter endelig henvendte sig til dem for første gang. Det havde man ligesom ikke rigtig regnet med i betragtning af den øvrige attitude.

Det forlyder, at Alice Cooper sammen med sin gamle samarbejdspartner Dick Wagner skulle være involveret i Maryann Cottons (bandet) næste udspil. Enten har Alice Cooper totalt mistet dømmekraften, eller også er han virkelig en barmhjertig sjæl. Det er nu nok det sidste.

Afslutningsvis skal det bemærkes, at coveret til Maryann Cottons nye single 'Broadway Sensation (Dedicated to Alice Cooper)', hvor en småskægget Maryann Cotton (manden altså) tilsyneladende poserer i en nydelig Lilly-model, giver udsigter til ny karriere for Maryan Cotton. Ved det netop afholdte Eurovision Song Contest i København gik sejren, som det vil være enkelte læsere bekendt, til den skægge(de) østrigske drag queen Conchita Wurst. Måske var det en idé at lade Maryan Cotton (manden - nok uden band) repræsentere Danmark til konkurrencen i Østrig i 2015.

Læserkommentarer

Der er endnu ikke nogen kommentarer fra brugerne her