Rejste sig halvt fra sengen
Rejste sig halvt fra sengen
Rejste sig halvt fra sengen

Meshuggah gjorde bedre figur, end på sidste års Roskilde Festival uden helt at nå fordums højder.

20-04-2011
4

Lad det være sagt med det samme: Denne Meshuggah-anmeldelse er amputeret af, at jeg kun har hørt de første tre kvarters tid af den, fordi Cancer Bats også skulle nås samme aften (og der åbenbart ikke var andre end mig på redaktionen, der kunne/ville...). Grunden til dette forbehold, inden jeg lægger hovedet på den metalliske huggeblok ved at kritisere mægtige Meshuggah, er, at jeg må indrømme, at Meshuggah på mig virkede som om, det har peaket. Herved ikke sagt, at musikken var dårlig - for det var det så langt fra – men bare, at det hele lige virker for tilbagetrukket, i forhold til hvad det gjorde engang.

Bedre end Roskilde, men...

Sidste års Roskilde-præstation var bestemt en søvnig omgang, men da havde bandet også rejst hele natten fra Nordsverige for at spille en ukristelig tidlig eftermiddag i Danmark. Sådan tænkte og undskyldte mange i hvert fald – og selv om påskens koncert var klart bedre, så virker denne hob nordsvenskere nu stadig lidt trætte. Eller mætte, måske snarere. Nok spillede de tight osv., men helt så utroligt som i gamle dage, var det bare ikke. Men lad os se om ikke det nye album, der skulle komme til efteråret, kan friske lidt op...

The Psyke Projekt lever!

Hvad der til gengæld var ganske livskraftigt, var opvarmningen i form af danske The Psyke Project. Dette orkester har viljen og evnen til at udfordre sig selv og os andre musikalsk. Seneste album 'Dead Storm' blev vel modtaget og nu står bandet klar med en nyudgivelse i starten af maj – en udgivelse der er blevet til i samarbejde med As We Fight, og som man fik noget at høre af denne aften.

Hvor 'Dead Storm' gav et bud på den nordiske tone, virker det nye materiale lidt mere pågående, hurtigt og hårdt – "lidt mere knallertbølleagtigt" som en god koncertven og Psyke-fan så fint rubricerede det. Dét må siges at være en ros for ethvert rettænkende metalband.