RF'14: Manglede kul på kedlerne
RF'14: Manglede kul på kedlerne
RF'14: Manglede kul på kedlerne

De svenske opkomlinge, der rykkede alt rundt på Sweden Rock Festival for bare en måned siden, havde besvær med at fyre op under det ellers talrige publikum foran Pavilion.

03-07-2014
3

Om det ligefrem var overvældelse eller bare træthed, der prægede den lille time i selskab med ellers velspillende Bombus, var svært at sige, og Bombus har sædvanligvis både selvtillid, pondus og den fandenivoldskhed, der gør bands til noget særligt og giver dem mulighed for at overleve som heavy rock-band anno 2014, hvor det meste ellers er hørt eller set før.

Svenskerne forsøger da heller ikke at genopfinde noget som helst, men spiller slet og ret lige fra hjertet, og det synes sekundært, hvad alle andre synes eller vil have fra dem. Bombus gav, hvad de havde på daværende tidspunkt, men sætlisten havde sine svagheder i opbygningen, og da lyden ikke var på sit bedste, blev intimiteten fraværende, og så mister Bombus desværre deres stærkeste kort, som er attituden og samspillet med publikum.

Det ændrer ikke på det faktum, at de spiller usandsynligt godt sammen og har en god fornemmelse af hinanden på scenen, og det er en stemning, der smitter, selv når kedlerne ikke er på fuld damp. Ud fra det parameter kørte de koncerten stabilt i havn.

Bombus lignede nogle, der havde meget at skulle bevise, og det er vel heller ikke uden en vis bæven, at man som et nyere band betræder en scene på nordens største festival. Måske fornemmede bandet selv, at teltdugen ikke var ved at blæse helt af, og med ti minutter tilbage konstaterede de tørt, at de jo altså ”skulle spille en hel time”, hvilket muligvis havde til hensigt at peppe publikum op med lidt nøgtern sandhed, men uden at fremkalde de lettere grin som kommentaren sikkert ellers havde til hensigt.

Til sidst rundede de af med den nakkebetvingende ’Into The Fire’ og gik af scenen med æren i behold og med garanti en håndfuld nye danske fans i bagagen, der stadig har til gode at opleve Bombus, når de er bedst. Det opnående de ikke på dette års Roskilde Festival, når man ved, hvad de ellers er i stand til at præstere på livefronten.