RF'12: Baroness i vadestedet
RF'12: Baroness i vadestedet
RF'12: Baroness i vadestedet

Baroness står i et musikalsk vadested. Et vadested som det var ganske givende at overvære bandet i.

06-07-2012
4

Baroness er et band, der er ved at være en del hype om. Af den og flere andre grunde var bandet en helt rigtig booking til lige præcis Roskilde Festival. I starten af karrieren spillede de en lidt neddæmpet form for sludge med progressive elementer, der minder om Mastodon og The Sword, så derfor kunne de med god ret tage en plads i programmet på den traditionelt hårde fredag. Bandet har dog også kunstneriske ambitioner ud over det metalliske, hvilket især blev tydeligt med nogle af de numre, der blev spillet fra den nye dobbeltudgivelse 'Yellow & Green', som er lige på trapperne, og af den grund kunne musikken måske også være noget for andre end et snævert metalpublikum.

En del af de nye numre fik vi at høre, bl.a. 'Cocanium', og de viste en side af bandet, som er meget mere indadvendt og indierocket end den tidligere produktion har været. Det mere drømmende og psykedeliske fungerede sådan set fint nok på Odeons lille scene, men det havde lidt svært ved at holde folk tryllebundne. Men det kan da godt være, at det har vundet et par nye lyttere.

Men den lige så nye 'March To The Sea' viste, at Baroness stadig kan og vil buldre, og her viste bandet sit fulde festivalpotentiale, for det var under de stoisk store og tunge passager og de halvfjerdsermelodiske riffs, at publikum rigtig kom til live i det fællesskab, man elsker rockkoncerter for. Især nummeret 'Isak' – fra den første plade - gik rent ind. Muligvis på grund af genkendelsens glæde, men måske også bare fordi det svævende blev lige svævende nok. Måtte Baroness derfor aldrig glemme deress rødder helt - for dét ville trods alt være et tab.