RMF '11: En underholdende tur i graven
RMF '11: En underholdende tur i graven

Det var et af de bedre Grave-shows, som man blev vidne til på Voxhall til årets Royal Metal Fest.

02-04-2011
4

Det startede cirka som det plejer med Grave. Ola har en smøg dinglende i kæften, får skilt sig af med den, og så kan showet ellers starte.

Og det var et som altid karrieretro svensk band, man fik at se. Selvom om bandhistorien har haft flere epoker, og man måske kunne fristes til at holde sig til det nyere materiale, så får man bare altid de gode gamle klassikere. Sådan er Grave, og det skal de absolut hyldes for.

I fed lyd kørte bandet publikum over med den ene fuldtræffer efter den anden, og det i en fed performance. Ja, det er jo ikke fordi, der sker så frygteligt meget på scenen, men den lidt tilbagelænende stil og selvsikre autoritet passer bare så godt til den svenske gruppe, at man ikke kommer til at savne bandmedlemmer, der er her og der og allevegne på scenen.

'Into the Grave' fik man naturligvis, og skulle det også blive til 'Soulless', som i sin simplicitet kan være farlig at kaste sig over, da Olas growl ikke er så nossetungt som den tidligere bassist/vokalist Jörgen Sandströms? Publikum kaldte på den tidligt i sættet, og man nåede netop at tro, at den ikke ville komme, da det let genkendelige trommebeat gik i gang.

Og her så man virkelig, hvordan Ola over årene er vokset med sin frontmandsrolle, for denne aften var det grusomme growl fra den tidligere frontmand ikke savnet. Ola leverede, smadrede og destruerede al tvivl - hvad man selvfølgelig også burde have forventet eftersom han har haft growlertjansen siden 1996. Graves eksistens er stadig fuldt berettiget her 20 år efter debuten blev udgivet.