De første fire bands på Royal Metal Fest 2011 var en pose blandede bolcher.

+ Final Depravity + SuidAkra + The Cleansing
01-04-2011
Kent Kirkegaard Jensen
3

The Interbeing (DK)
Danske The Interbeing havde fået æren af at åbne dette års Royal Metal Fest, og gik på med krum hals, da de naturligvis skulle udnytte den sparsomme spilletid de havde til at fremstille sig selv så godt som muligt. Og The Interbeing er i hvert fald ikke kedelige eller ensformige. Jeg fornemmede masser af forskellige stilarter blandet, bl.a. melodisk metal med elementer af thrash, hardcore og en snert dødsmetal. Specielt det sidste nummer med lidt synthesizer ind over fik det til at minde lidt om Illdisposed, dog krydret med nu-metalagtige breaks. Det kunne meget vel gå hen og blive interessant. I hvert fald en godkendt åbning af fredagens program.
Karakter: 3

Final Depravity (D)
Knap så imponeret var jeg over de tyske thrash-drenge, der vikarierede for landsmændene Debauchery, som meldte afbud i sidste øjeblik. Final Depravity spiller simpel thrash som landet har været kendt for i 30 år, men de mangler stadig en del førend de sådan for alvor kan holde det sammen. Jeg blev fænget af enkelte gode riffs her og der, men jeg syntes det blev for langsomt og for ensformigt.
Karakter: 2

SuidAkra (D)
Og det gik fra skidt til rigtig dårligt da SuidAkra gik på scenen og fremførte deres version af en blanding af metal og folkemusik. Mange bands før dem har succesfuldt introduceret metalmusikken til instrumenter man normalt ikke ville associere med genren, men SuidAkras forsøg virker bare ikke særlig godt. Der var flere mennesker i salen til starten af deres koncert end der var da de en halv times tid senere stoppede. Det siger vist det hele.
Karakter: 1

The Cleansing (DK)
Heldigvis kunne danske The Cleansing rette lidt op på folkefadæsen. De satte i et hæsblæsende tempo og fremførte deres dødsmetal på ganske potent vis. Lyden var rigtig grum og brutal, og trommerne fik virkelig lov til at strække ben. Hold da fest, han må skulle have nået noget, ham trommeslageren. De åbnede med 'Derilict' og gav den så fuld skrue indtil de kunne lukke ned med en ét-to-kombination i form af 'Crossroads' og 'Flesh Recycled'. Godkendt indsats!
Karakter: 3