Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

RMF '18: Pølsemandens yndlinge satte skabet på plads

Populær
Updated
RMF '18: Pølsemandens yndlinge satte skabet på plads
RMF '18: Pølsemandens yndlinge satte skabet på plads
RMF '18: Pølsemandens yndlinge satte skabet på plads
RMF '18: Pølsemandens yndlinge satte skabet på plads
RMF '18: Pølsemandens yndlinge satte skabet på plads
RMF '18: Pølsemandens yndlinge satte skabet på plads
RMF '18: Pølsemandens yndlinge satte skabet på plads
RMF '18: Pølsemandens yndlinge satte skabet på plads

Foran hjemmepublikummet satte Crocell for alvor ild i RMF’s store scene på festivalens andendag.

Kunstner
Spillested
Dato
07-04-2018
Trackliste
1. Conqueror's Tyranny
2. The Age Of Iron And Rust
3. Cross To Your Grave
4. The Chosen
5. Black Death Redemption
6. My Pain Of Heresy
7. Once Called Slaves
8. Winter Is Coming
9. Prophet's Breath
Koncertarrangør
Fotograf
Jacob Dinesen
Forfatter
Karakter
4

Crocell er et af de danske bands, der aldrig helt har fået som fortjent. Trods fem solide plader i rygsækken har de aldrig fået den brede anerkendelse og omtale, som er tilfaldet eksempelvis ældre koryfæer som Illdisposed og Hatesphere eller nyere himmelstormere som Prevail og Baest. Til Royal Metal Fest var de dog blevet tildelt rollen som lokale helte, da de som det eneste danske band havde fået en plads på festivalens største scene på Voxhall (Horned Almighty spillede der også, men var med på et afbud fra franske Svart Crown).

En stor del af publikum var ikke kommet på plads efter den netop overståede koncert med (0) på Atlas, da de fem medlemmer entrede scenen i en sky af teaterrøg og blåt lys og sparkede løjerne i gang med ’Conqueror’s Tyranny’. Det varede dog ikke længe, før slagpladsen blev fyldt godt op, og folk var klar på en guidet tur i Crocells blackened death-univers, kyndigt vejledt af forsanger Asbjørn Steffensen, der med vilde øjne og bersærker-attitude med lethed fik kørt intensiteten blandt publikum op, såvel på gulvet som på balkonen.

’Cross to Your Grave’, kort efter fulgt op af ’The Chosen’, fik for alvor kog i gryden på gulvet foran scenen. Førstnævnte, med Andreas Posselts uforlignelige blastbeat-serier, føltes som et batteri af velplacerede lussinger, som man lige knap nåede at komme sig over, før sidstnævnte med groovy marchrytmer og flerstemmigt singalong-omkvæd krævede fuld deltagelse fra publikum. Og publikum ville hellere end gerne lege med.

Forsangeren ramte lige præcis den rigtige mikstur mellem skrigende galning, når musikken kørte, og taknemmelig hyggeonkel, når der skulle interageres med publikum mellem sangene. En flaske af den berygtede Crocell-snaps blev også sendt ud til publikum til fri afbenyttelse, inden åbneren fra det nysudkomne album ’Relics’, ’Black Death Redemption’, satte gang i lørdagens første moshpit.

En intens og hæsblæsende koncert nærmede sig sin ende, da den nyeste single ’Once Called Slaves’ og den isnende ondskabsfulde ’Winter Is Coming’ blev tæsket i hovedet på et publikum, der kvitterede med en parade af stagedivere. Det tager desværre altid lidt af intensiteten fra en koncert og gør hele foretagendet en smule gøglet, specielt når samtlige stagedivere partout SKAL sendes helt ned til lydpulten bagerst i lokalet. En unødvendig skønhedsplet på et ellers glimrende show.

Crocell virkede, som om de snildt kunne have taget et par omgange mere i manegen, mens publikum stod måbende tilbage efter det brag af energi, de netop havde været vidne til. Bandets plader er solide, men Crocell kommer først for alvor til deres ret, når de står på en scene. Et dødsmetalmættet publikum sivede ud for at stille sulten ved pølsevognen udenfor, hvor bestselleren denne weekend var Crocells egen signatur-hotdog Prophet’s Bread with Relics.