Roskilde '17: KlubHexis
Roskilde '17: KlubHexis
Roskilde '17: KlubHexis

Kombinationen af Hexis og KlubRÅ var på papiret en rigtig god ide. Realiteten viste sig at en smule anderledes.

30-06-2017
3

Hexis og KlubRÅ. Det lugter af succes. Det danske band behøver ingen introduktion, det gør KlubRÅ sandsynligvis. Den ekstremt lille indendørs scene bliver på dette års festival brugt til at spille intime, og i Hexis' tilfælde intense, uofficielle koncerter. Derfor var Hexis ikke at finde i Roskilde Festivals officielle program – og har ikke været det, siden de gæstede festivalen i 2014. Et faktum, der sandsynligvis havde indflydelse på det fremmødte publikum. Det var ikke mange, selvom bandet varslede koncerten i god tid via Facebook.

Scenen på KlubRÅ er formet som en overdimensioneret seng. Rummet som et soveværelse. For børn vel at mærke. Med Minnie Mouse-dukker på hylderne, farverigt tapet og masser af billeder på væggene. Ekstremt kontrastfyldt i forhold til Hexis' bastante og tordnende lyd. Et mix, der varslede ubehag og destruktion. En oplevelse, der desværre ikke kom helt så nemt, som man kunne tro.

Den danske band passede ellers fint ind i de eksperimentale rammer, der danner grundlaget for scenen. Men en god ide skaber ikke nødvendigvis en succes. I Hexis' tilfælde blev den bastante musik næsten for meget. Det massive stroboskop-angreb for aggressivt og brugen af røg for meget. Til trods for at forsanger Filip Andersen allerede under andet nummer crowdsurfede på minimalistisk vis, havde bandets musik nærmest den modsatte virkning. Som to modpoler, der (ikke) mødte hinanden, frastødte band og publikum indledningsvis hinanden, indtil der blev fundet fælles fodslag.

Fire sange inde i danskernes sæt blev barrieren revet ned. Publikum gav sig hen til støjen og infernoet. Det kaos, der præger en typisk Hexis-koncert, blev forstærke af det lille rums elendige lyd, kun brudt af momentvise stille passager, der gav sanserne en pause under en koncert, hvor øjne og især ører var på overarbejde.

Ideen med KlubRÅ er i sig selv interessant. Kombinationen af scenen og Hexis var en god ide. Men det tog desværre noget tid, før ideen for alvor stadfæstede sig og tog form.