Roskilde Festival '15: Kødentusiaster i højt tempo

Fossilerne gjorde det godt, trods stor konkurrence på Roskilde Festival fredag nat.

03-07-2015
4

Jeg ankommer desværre til Roskilde Festivals indendørsscene Gloria et par sange inde i Fossils' sæt, efter at have kæmpet mig gennem folkemasserne på vej ud fra Lamb of Gods vanvittige kraftpræstation af en koncert på Arena, der trak en smule ud. Fossils lyder en smule tamt i sammenligning med det, jeg lige har været vidne til, men til Fossils' forsvar skal det siges, at lyden på den lille Gloria-scene ikke er imponerende høj i forhold til den knivskarpe lyd på Arena fredag aften og nat.

Der skal lidt fine tuning af lyttelapperne til – en hurtig omstilling, om man vil – og da det er gjort, lyder Fossils faktisk meget godt. Og lyden er faktisk slet ikke så slem, som førstehåndsindtrykket ville det – problemet lå mere i sammenligningen. Dog desværre med lidt for meget fokus på lilletromme, men heldigvis uden den for rock- og metalkoncerterne på festivalen i år typiske overeksponering af stortrommen – som om lydmanden tror, han laver lyd til et dance-arrangement. Trommerne tordner dog upåklageligt derudad, mens den glasskårsru bas smadret og skrattende følger trop.

Og de har faktisk smadret afsted i et temmelig højt tempo, lige siden jeg trådte ind på spillestedet – som en slags stoner metal i hardcore punk-tempo. Bag dem og på begge sider af scenen bliver der projiceret animerede visuals op af noget, der bl.a. ligner anatomiske tegninger af hjerner og lignende. Et rart tiltag, da de to musikere ikke er de mest aktive på en scene.

Det kan være svært at blive ved med at skabe interessant variation, når man er en duo bestående af kun trommer og bas, men Fossils gør det faktisk rigtig godt. Selvom musikken godt kan blive en smule ensformig i perioder, overlever de trods alt på grund af deres enorme energi og imponerende evne til at groove i evigheder.

Dog må man sande, at det er ved at være sent, og det tynder stille og roligt ud i publikum i løbet af anden halvdel af sættet. Det lader de to kødentusiaster sig dog ikke slå ud af, men fortsætter ufortrødent et par sange endnu med samme power og tempo. Da der, omkring kl. 2, efter nummeret, der er blevet proklameret som sættets sidste, bliver råbt på ekstranummer, svares der igen på kølig jysk maner, og de tilbageblevne rammes af, hvad der synes at være aftenens endelige kraftudladning af pumpende bas og halsbrækkende breaks.

Fossils spiller virkelig godt og har mange fede numre, men gennem længere koncerter bliver de ikke ved med at være lige spændende – havde de skåret 10 min. af sættet på Gloria, havde det ikke gjort mig noget.