Ekstra:
13. Bad Craziness
14. Sleeping My Day Away
15. Laugh 'n' A ½
Jacob Dinesen (arkiv)
4

For et år siden stod Volbeat på Sweden Rocks hovedscene og fik patrioten op i enhver, der er født under den danske fane. På Sweden Rock 2015 var det op til D-A-D at forsvare stoltheden, omend på den mellemstore Sweden Stage, og det var en forestilling, det så ud til at de fleste ankomne på festivalen, uanset nationalitet, satte pris på.

Der var tæt pakket foran scenen og selvom D-A-D gjorde deres med fortjeneste, var det ligeledes tydeligt at begejstringen over den første spilledag på festivalen, havde taget vældig fart i flydende form for de fremmødte, da kvartetten på scenen ringede med midnatsklokkerne.

Et veloplagt band bragede koncerten i gang med 'Evil Twin' fra 'Everything Glows' hvorunder de flestes øjne nok var rettet mod vikaren, for at se om det nu også kunne gå uden bassist Stig Pedersen. For det er fristende at bruge ordet "amputeret", efter Stig for to uger siden brækkede armen som følge af et fald på de rappe cowboystøvler. Miséren indtrådte under åbningskoncerten på bandets turné, der fandt sted som friluftskoncert ved Aarhus Havn. Blot efter 25 minutters spilletid viste det sig på alvorlig vis, hvorfor et glat scenegulv i kombination med en solid hæl er farligt.

D-A-D valgte heldigvis ikke at slå opgivende ud med armene, men fandt med Stigs velsignelse straks en stand-in, der oven i købet kunne spille til koncerten i Herning allerede dagen efter og amputeret var de ingenlunde, trods afsavnet af Stigs velkendte festlige optræden. Professionalisme kræves uden tvivl for en så hurtig opgave. Det er heldigvis eksakt hvad der kendetegner Medley Studios medejer, guitaristen Søren Andersen, der udover at have et langt CV med prominente navne, også huserer med Mika Vandborg under navnet Electric Guitars, som vi under sidste års udgave af Nordic Noise benævnte som intet mindre end forbilledlig guitarrock.

Optændt afslutning

Og netop energien, der kendetegner den dynamiske duo, havde Søren Andersen taget med sig til Sverige sammen med resten af et forventningsfuldt D-A-D, der godt nok debuterede for godt tredive år siden, men alligevel så både spændte og tændte ud. I en fornem blanding af ydmyghed for opgaven, respekt for numrene der blev spillet til UG, trods han jo i grunden er guitarist, slog det alligevel igennem, at Søren Andersen er en engageret og scenevant showmand, der uden at træde i forgrunden gav den fuld smadder på bassen.

Anderledes vaklende var det ind imellem for Jacob Binzer, der nok kan håndtere guitaren med stor indlevelse men ikke var helt skarp onsdag nat. Det var til gengæld hurtigt glemt, når vigtige riffs på blandt andet 'Helpyourselfish', 'Reconstrucdead' og 'I Won't Cut My Hair' med rutinens tillidsvækkende glød lå, hvor de skulle, så Jesper Binzers signaturlydende vokal kunne blæse mentalkonfetti i hovedet på et begejstret publikum, tilføjelsesvis den i forvejen insisterende sidevind, de fleste bar rundt på.

En godt sammenskruet sætliste hjalp med at holde niveauet indtil der blev rundet af med publikumfavoritterne 'Sleeping My Day Away', 'Bad Craziness' og 'Laugh 'n' a ½' og D-A-D beviste trods karimatiske Stigs fravær, at de stadig er en showband. Det blev understreget af Laust Sonne, der inden ekstranumrene spillede en solo udført på et ekstra trommesæt helt forrest ved scenekanten, og afslutningsvis blev visualiseringen af enhver pyromans våde drøm om at sætte ild til et sådant, for det måtte naturligvis til. Koncerten blev kort sagt en habil fest og stoltheden er også intakt for i år. Tak!