Tidlig død i den sene nat
Tidlig død i den sene nat
Tidlig død i den sene nat

Chris Reifert fik vist, at en frontmand godt kan være gemt bag trommerne og stadig levere et godt show, da han og resten af Autopsy gav sin første koncert nogensinde i Danmark.

02-07-2011
4

For de nattefriske, så bød lørdagens program en time efter midnat på legendarisk grum metal på Odeon. På scenen stod Autopsy, der er kendt som dødsmetal med både punkede, grindede og doomede tendenser, og hvis oprindelse går helt tilbage til 1987. Lyden var ganske udmærket, selvom Chris bag sin trommestol fik nævnt til teknikerne undervejs, at han nærmest intet kunne høre.

Det kunne man heldigvis nedenfor scenen. De tre originale medlemmer og den nye bassist leverede et rigtigt fint show, som kom omkring lige fra åbneren på bandets første skive til numre fra den nye og fine skive, som er udgivet over 15 år efter den forrige fuldlængde-udgivelse. Der har været en pause med bandet og den slags aktiverer selvfølgelig et vist savn. Og det stod tydeligt på de forreste rækker af publikum, hvor der blev banget lystigt med hovederne. Længere tilbage var der også glæde over dødsmetallen, men med en lidt mere afmålt reaktion.

Den gråskæggede guitarist, Eric Cutler, headbangede vildt og voldsomt og i det hele taget, så det ud som om, at de tre strengespillere, så ud til at nyde besøget i Danmark. Og skulle det blive lidt for vildt, så kastede Chris bag trommesættet lidt vand ud mod dem og publikum.

Classic Survival

Klassikerne stod i kø, så i bund og grund var én time med Autopsy ikke nok, for skiftene mellem hurtigt og langsomt gjorde, at det aldrig blev kedeligt. Showet var måske ikke så legendarisk for andet end, at det var det legendariske bands første besøg her, men alligevel var det et virkeligt stærkt show, som helt sikkert har været bandets hyre værd.

Det virkede oprigtigt og fra hjertet, da bandet efter et ekstranummer trådte helt ud yderst på scenekanten og bukkede for publikum og takkede dem for den varme modtagelse. Og når man nu har givet amerikanerne en god oplevelse, så må man jo håbe på, at det betyder, at bandet, som ellers mest giver festivalshows, skulle få lyst til at turnere lidt i Europa, og tage Danmark med i seancen.

Tjek lidt af Autopsy ud fra natten til søndag på Roskilde:

" target="_blank">Critical Madness