Torsdagstons i Aalborg
Torsdagstons i Aalborg
Torsdagstons i Aalborg

Arrangørerne havde booket et af de store, danske navne, Illdisposed, til torsdagens åbning på AMF'11, og det gav pote!

03-11-2011
4

For nogle år siden valgte man at udvide Aalborg Metal Festival til også at inkludere torsdag aften. Det har siden udviklet sig til, at det hele nu starter med dansk undergrund allerede torsdag eftermiddag. For at profilere førstedagen har man i år sat mægtige Illdisposed til at lukke ned. Det viste sig at være en ganske god ide, både for arrangørerne, men også for publikum og de andre bands på dagen.

For som nævnt i torsdagsopsummeringen, så var der allerede fra første band et solidt fremmøde, og som aftenen skred frem kom der stille og roligt flere folk til. Og da Illdisposed går på, er salen rigtig godt fyldt. Jeg gik lidt rundt langs kanterne af salen og bemærkede, at det mere lignede en fredag aften end en torsdag.

Illdisposed er også bare en sær størrelse i dansk metal. De har 20-års jubilæum i år, som Bo Summer selv nævnte det fra scenekanten, og de har alle år formået at hive folket frem fra under stenene. Jeg hilste i hvert fald på et par bekendtskaber i periferien, der kun kommer til metal i Aalborg når netop Illdisposed spiller. Og de fik hvad de kom efter. Illdisposed trakterede med både nyt og gammelt, og der blev således luftet skæringer fra den fine plade '1-800-Vindication', ligesom nye sange som 'Your Own Best Companion' fik salen til at gynge.

Det var et særdeles tændt publikum, der rockede med Aarhus' største navn, og de fik samtidig budt Ken Holst fra Crocell velkommen, da han er nu er guitarmakker med Batten. Det blev en udmærket præstation fra Illdisposed, hvis bundniveau bare er rigtig solidt og derfor sjældent (aldrig?) falder igennem. De levede fint op til hovedattraktionen denne torsdag aften, og alle gik derfra tilfredse. Bedre start på weekenden kunne vi næppe have ønsket os.