RF '13: Upræcis energiudladning
RF '13: Upræcis energiudladning
RF '13: Upræcis energiudladning

Live kunne norske Overthrow desværre ikke ramme det musikalske niveau, som debutpladen 'Adjust To Darkness' har.

30-06-2013
2

Norske Overthrow udkom sidste år med debutpladen 'Adjust To Darkness'; et album, som har fået pæne ord med på vejen, men som også blevet kritiseret for at være lidt for monotont. Var man enig i det sidste, var det derfor spændende at se og høre, om liveenergien ville gøre sangene godt.

Tydeligt var det i hvert fald, at Overthrow gerne ville gøre et godt indtryk på Roskilde Festival. Fra først til sidst var musikerne virkelig på. Især frontmand Ole Gaard gjorde sit for at få det meste ud af den mulighed, det unge orkester havde fået ved at få lov til at optræde på festivalens optaktsscene. Så hvad angår energiniveauet, blev festivalens metalprogram skudt ind med maner.

Desværre var der ikke tale om præcisionsskydning, for det kneb med skarpheden i spilleriet. Nogle af overgangene mellem de forskellige stykker i numrene virkede snublende og sjuskede, især fordi trommeslager Espen Kvaløy havde problemer. Selv om andre overgange godt nok sad lige i skabet, så gjorde det stadigvæk denne tilhører utryg på bandets vegne, for også når det gik stærkt, havde de unge, norske gutter svært ved at følges ad.

Det gik dog noget bedre med de tunge passager i musikken, hvor der kom mere ro og autoritet over det hele, men samlet set fik den gode liveenergi aldrig løftet numrene op på dét højere niveau, som pladen, på trods af betænkelighederne, havde fået én til at håbe på. Tværtimod. Snarere virkede energien som et dække over nogle musikalske ambitioner, som musikernes tekniske formåen ikke rigtig kunne indfri.

Enten burde Overthrow derfor springe ud som et rent punkband og glemme metallen, eller også burde menuen stå på stram metronomtræning sommeren over, hvis bandet skal gøre sig gældende som et metalband.

(Denne anmeldelse er i forkortet udgave også blevet bragt i Orange Press.)