VOIVOD FOREVER!
VOIVOD FOREVER!
VOIVOD FOREVER!
VOIVOD FOREVER!
VOIVOD FOREVER!
VOIVOD FOREVER!

København, hvor fa’en var du? Der mødte ikke meget mere end 50 publikummer op, da Loppen torsdag aften havde legendariske Voivod på plakaten. Det sked bandet på og leverede en af årets suverænt bedste koncerter.

11-10-2012
1. Voivod
2. Ripping Headaches
3. Target Earth (ny sang)
4. The Prow
5. Forgotten in Space
6. Mechanical Mind (ny sang)
7. Nothingface
8. Jack Luminous
9. Kluskap O'Kom (ny sang)
10. Psychic Vacuum
-----------------------------------
11. Tribal Convictions
12. Astronomy Domine (Pink Floyd)
5

Da man på sidste års Roadburn Festival i Holland over to forskellige koncertaftener blev introduceret til dette tredive år gamle band fra Canada, da fik man pludselig temmelig røde ører. Hvorfor var det lige, man ikke havde tjekket Voivod ud noget tidligere? Og hvorfor havde man aldrig fået smidt plader fra deres omfattende bagkatalog i nakken af ens metalvenner?

(En indskyldelse til læseren uden større kendskab til Voivod: Går du forbi Youtube og søger på sangtitlerne ’Ripping Headaches’, ’Tribal Convictions’ og ’Nothingface’, så tør jeg næsten vædde med, at du spørger dig selv om det samme (let us know)).

Brogede herligheder

Voivod er dog ikke det lettest tilgængelige band. Tværtimod, de sprænger metalmusikkens konventioner og skaber noget, der umiskendeligt er deres eget. Uanset om man er til thrash eller den progressive metal - som mest for vejledningens skyld er de to musikalske skoler, bandet hér skal blive placeret i - så gør det sig gældende, at det kræver en god portion tålmodighed og nysgerrighed, hvis man vil dykke ned i bagkatalogets brogede herligheder.

(En indskydelse til læseren, der ikke sprang på Voivod-vognen i det første møde med ovenstående sange: Prøv at høre numrene igen – der er oceaner af musikalitet at komme efter hér (and then let us know)).

Giver man dog først Voivod chancen, så er sandsynligheden for et vedvarende, livslangt forhold gigantisk. Den velvilje, aftenens små 40-50 publikummer mødte Voivod med, var også én stor kærlighedserklæring, da et par favoritter fra de to første plader flåede koncerten i gang med en forbløffende fandenivoldskhed; ’Voivod’ og ’Ripping Headaches’ fra henholdsvis ’War and Pain’ (1984) og ’Rrröööaaarrr’ (1986) er muligvis ikke prototypiske thrash-numre, men begge er nogle af genrens bedste og mest innovative.

To elskværdige guitarister

Siden Voivod mistede deres skelsættende guitarist og co-founder, Denis D’Amour, også kaldet Piggy, til kræft i 2005, har jazz- og metalguitaristen, Dan "Chewy" Mongrain taget over, og hos Chewy bliver umulighedens tjans kort sagt imødekomet med både respekt og kyndighed. Det kan ikke være den letteste tjans at gå Piggys fodspor, hvis guitarspil på det kanoniserede hovedværk ’Nothingface’ (1989) i 2010 fandt sig på en 8. plads på en liste, udfærdiget af Gibson Guitars, over de halvtreds bedste guitaralbum nogensinde. Chewys blanding af dedikeret rutine og en god portion tydelig forkærlighed til sangene går dog lige ind.

Aparte goodwill og vildskab

Efter at den nye sang ’Target Earth’ fik én til at glæde sig til næste års januarudgivelse af deres kommende studiealbum, ’Mechanical Mind’, fik ’The Prow’ - der er hentet fra diskografiens slemt oversete outsidermesterværk, ’Angel Rat’ (1991) - for en kort stund introduceret sætlisten til en lettere melankolsk, men alligevel hurtig rytme, der med lidt good will kan hensætte lytteren til Ramones’ univers anno deres periode omkring ’Brain Drain’ (1989).

Herefter var det midlertidig udelukkende et bombardement af lystigt, æggende metalvildskab, der ramte én, i form af en trio bestående af klassikerne ’Forgotten in Space’ den nye skæring ’Mechanical Mind’ samt titelnummeret fra førnævnte ’Nothingface'.

Sympatisk hovmod

At Voivod med tredive år og et utal af koncerter bag sig stadigvæk smider sine numre af sted med så blodsprængt en nerve og tydelige oceaner af både musikalsk og menneskeligt overskud, kan måske skyldes, at bandet de seneste år igen har spillet med dets originale line-up, og så altså med Chewy på spade. Den præcise årsag til nerven kan man selvfølgelig kun gisne om, men der hersker i hvert fald ingen tvivl om, at Voivod denne aften på Loppen leverede skidtet med en åbenlys fanatisk lyst efter metalmusikken, som i form af et kontrolleret hovmod og en fantastisk ligefremhed på én gang syntes rutineret og ung.

Fantastisk koncert

Hovmodet reflekteredes i øvrigt gennem bandets uhøjtidelige tilgang til det at blande sindssyge temposkift med riff-impulser, som i begge tilfældee leveres med hjertet frem for hovedet.

(En sidste indskydelse til læseren: Fortæl os så at du er blevet omvendt Voivod-fan eller i det mindste er blevet nysgerrig efter mere (let us know, damn it!)).

Det er en koncertaften som denne sjældne slags, der bekræfter ens kærlighed til metalmusikken på suverænt bedste vis. Et stort, hjerteligt tak til Loppen for at have så geniale ambitioner på metalfronten, at de booker Voivod, og tak til bandet for levere varen med en velspillet, ihærdig naturlighed.

VOIVOD FOREVER!

Se videoer fra Loppen herunder.

'Tribal Convictions':