Vrissen mand møder visne unge

Vrissen mand møder visne unge

Red Warszawa skulle igen tage den sidste fornuft ud af folk, da Copenhell lakkede mod enden, og det gik omtrent som planlagt.

25-06-2016
Peter Troest (arkiv)
2

Kun et kvarter efter heavy metals vigtigste navn havde givet den endegyldigt (antager vi) sidste koncert i Danmark, var det tid til, at landets på papiret mest unødvendige band skulle holde tempoet i festen kørende. En svær opgave der ikke bliver lettere, fordi nordvestbandet altid har den store udfordring på den ene side at skulle holde sig ædru nok til nogenlunde at kunne spille og på den anden side være stive nok til at opretholde en tilpas dumhed. Publikum havde heldigvis gjort deres forarbejde og som forventet oparbejdet en solid promille.

Men hvad med Red Warszawa og procenterne? De havde en aften, hvor sammenspilet var overraskende stramt, og det røbede faktisk, at der egentlig er tale om tre udmærkede musikere samt en let tonedøv forsanger i front. Det kostede dog på spøg og skæmt-siden at være så sobre (altså på Red Warszawa-niveau). Man havde følelsen af, at de ikke kunne føre løjerne helt ud i livet grundet den store soberhed, for hvad der skete mellem numrene var ikke overbevisende eller særligt sjovt over det infantile niveau. Hvilket naturligvis kan være acceptabelt – Red Warszawa har aldrig påstået, at de er et klogt band.

Problemet er bare, at det er forkert. For kvartetten har adskillige tekster og sange, som ikke bare er fængende på den helt idiotiske måde, men også gemmer på adskillige finurlige ordspil og forunderlige tema-sammensmeltninger i lyrikken. Sidstnævnte drukner dog i alkohol, og det må det godt, så længe Lækre-Jens har politiske brandtaler, eller der fortælles jokes med selv en lille knivspids pointe. Intelligent idioti klæder Red Warszawa mere, end de selv vil stå ved.

Det er ikke nok kun at fortælle om nye bryster eller vise røv. Kun hvis branderten er stor nok, og det var den vist ikke for udsendte anmelder. Resten havde en fest, dansede nøgne og hoppede, og derfor må karaktergivningen til denne lejlighed været todelt.

Vrissen gammel mand: 2
Visne unge mænd: 666