WOA'16 En suveræn afslutning
WOA'16 En suveræn afslutning
WOA'16 En suveræn afslutning

Parkway Drive havde debut på Wacken Open Air, og det var en tordnende succes.

06-08-2016
5

Parkway Drive. Surfer-kvintetten fra Australien og de nuværende ukronede konger af metalcore. Bandet, der sandsynligvis snart tager springet væk fra metalcoren mod et større og mere mainstream publikum. Det er i hvert fald, hvad bandets 5. studieudgivelse, 'Ire', varslede. I januar 2016 væltede de Vega. Lørdag nat på Party Stage var det blevet Wackens tur. Efter en lang dag med masser af god tråd var australierne sat til at lukke og slukke fest-scenen. Lørdag nat, fantastisk stemning og forholdsvis talstærkt fremmødt publikum. Scenen var sat.

Australierne måtte dog slås en mindre kamp mod Arch Enemy, der tordnede løs på Black Stage. Ikke at kongerne af metalcore rigtig måtte kæmpe, for de havde publikum i et fast, stramt tag under hele koncerten. Intet var overladt til tilfældighederne, og Parkway Drive leverede endnu en gang en stærk koncert. Lige fra de første toner af ‘Destroyer’ sænkede sig over scenen, og det store lærred faldt ned, over den velkendte fællessang på ‘Wild Eyes’ til tornende brutal energi på ‘Crushed'.

Sammenlignet med deres koncert i Vega var lydforholdene justeret, og samtlige elementer stod skarpt i den sorte nat. I kombination med en godt sammensat sætliste var det grundlaget for kvintettens succes. Bandet tronede på scenen, som havde de stået der flere gange før. Energiniveauet blandt medlemmerne var vanen tro højt, men til trods for at Winston McCall gjorde alt for at piske stemningen op, lod de enorme muddermængder og festivalens sene timer desværre til at sætte en mindre stopper for publikums engagement. Et enkelt skår i glæden, men generelt set spillede australierne en forrygende debutkoncert på den legendariske festival.

Australierne lukkede med et brag. Bogstaveligt talt. Da først fyrværkeriet var blevet skudt af, og Party Stage for alvor var blevet mørk, ramte den kedelige sandhed som en tung hammer. Det var slut, og tilbage var kun den lange tur tilbage. I første omgang til lejren og senere resten af vejen til Danmark. Men hvilken fornem afslutning. Metalcore-kongerne havde spillet Wacken 2016 i sænk.

Parkway Drive er et sikkert band at booke. Der er garanti for en gennemført koncert, høj energi og ikke mindst gode numre. Deres debut på Wacken var ingen undtagelse. Hvis australierne forsætter deres musikalske udvikling, er det nok kun et spørgsmål om tid, før de velfortjent står på Wackens største scene.