WOA '11: Middelmådig Mayhem
WOA '11: Middelmådig Mayhem
WOA '11: Middelmådig Mayhem

Kultbandet fra Norge gjorde en bedre figur på Wacken end på Copenhell, men ikke i nærheden af standarden fra 2004.

06-08-2011
3

Med en sindssyg dårlig indsats på Copenhell i baghovedet var det med bævrende forventninger at jeg indtog græsmarken foran "Black Stage" lørdag eftermiddag på Wacken Open Air 2011. For hvad mon jeg skulle se her? Endnu en kutteklædt klovn, der gemte sig bag et idiotisk plastickranie?

Heldigvis ikke. Attila Csihar træder frem uden ansigtsmaling, ingen kostumer. Bare en læderjakke og en mikrofon, fint vævet ind i et omvendt kors med Jesus hængende med hoved nedad. De sætter hurtigt i gang og helvedesbatteriet fra Hellhammer buldrer ubønhørligt af sted og agerer et fuldstændig perfekt bagtæppe til Necrobutchers basgang og Attilas kolde skrig til blandt andet 'Cursed in Eternity'.

Det er simpelt og skåret ind til benet. Der bliver dog ikke skåret i armene i dag, som Maniac gjorde det fra samme scene tilbage i 2004. Her er Attila mere introvert og intens på en anderledes måde. Desværre også en smule klichépræget når han i en lille monolog får ævlet en masse ligegyldig bras om Paven og Satan. Det har sikkert skræmt os for 20 år siden, men i dag er der tærsket for meget langhalm på det, så det virker snarere en smule patetisk og ligegyldigt.

Det hele bliver sådan lidt en jævn forestilling, men dog klart, klart bedre end på Copenhell. Vi mangler måske lige de flyvende grisehoveder, ild og blod på scenen for at understrege det vanvid, der har fulgt i kølvandet på Mayhem siden de blev dannet i Norge for 25 år siden, men musikken holder vand i Tyskland. For det, Attila, der selv fremfører 'Freezing Moon' og fejlfri trommer får de tre stjerner.