9. Civilization Collapse
10. Violent Revolution
11. United in Hate
12. Flag of Hate / Tormentor
Jacob Dinesen (arkiv)
4

Hvis man oplevede Kreators triumf på sidste års Roskilde Festival, så gav det sig selv, at der var mødepligt til de tyske thrash-ikoner, der i år havde fået tjansen som et festivalens sidste store navne lørdag nat.

Det var Kreators sjette af slagsen gennem Wackens 25-årige historie. Festivalens kan betragtes som bandets hjemlige arena. Men trods Kreators popularitet kunne det sagtens ses på fremmødet, at flere var bukket under her efter midnat på den sidste dag.

Det slog naturligvis bare ikke det ukuelige band ud ad kurs. Kreator gik til stålet med velkendt tysk jernvilje, stærkt anført af altid veloplagte Mille Petrozza i spidsen. Sætlisten var stort ikke meget anderledes end den på forrige Roskilde Festival på Arena-scenen, men det var intensiteten i tyskernes musik så sandelig heller ikke. Kvartetten spiller så bundsolidt og energisk, at det var et glædeligt gensyn i stedet for en gabende gentagelse.

Med Slayers mastodontiske koncert fra aftenen før frisk i hukommelsen var det dog svært uundgåeligt ikke at trække lidt på smilebåndet over, hvor meget tyskerne gennem deres 30-årige karriere har skelet til deres amerikanske kollegaer. I statur minder Mille Petrozza faktisk rigtig meget om en europæisk pendant til Tom Araya – dog på den gode måde. Der er power og vilje i frontmanden, når han skriger sig igennem alt fra de alt for få ældre numre som ’Terrible Certainty’ til de mange numre fra seneste og stabile opus ’Phantom Antichrist’.

Her indtrådte aftenens ubestridte højdepunkt. ’United in Hate’ bygger på den tradition, vi måske bedst kender fra Metallicas guddommelige skæringer ’Fight Fire Fight With Fire’ og ’Battery’, med deres melodiøse og smukke akustiske introer, inden trommer, bas og hårdt forvrængede guitarer får helvede til at bryde løs.

Det kunne ikke have været smukkere klokken halv to om natten, da bandets finske anden-guitarist Sami Yli-Sirniö stod alene i spotlyset og spillede introen til ’United in Hate’, inden sangen for alvor foldede sig ud med sit hurtige tempo, og publikummet skreg med på det betagende omkvæd ”We Are Legion United in Hate.” Et magisk øjeblik. Intet mindre.

Efterfulgt af et mere bizart øjeblik, da Kreator for kort stund kastede sig over Michael Jacksons klassiske ’Billie Jean’, inden koncerten sluttede af med et medley af ’Flag of Hate’ og ’Tormentor’. Så har man også set det med! Til gengæld har Kreator for meget fokus på de seneste udgivelser på bekostning af de tidligste plader fra 1980’erne. Og det vil vel ikke være for meget at forlange lidt fra de unge år for at runde sættet af som en helt gennemført oplevelse.