WOA '17: Træge Trivium manglede gejst

WOA '17: Træge Trivium manglede gejst

Det er svært at sige, hvad der ramte det ellers rutinerede Floridaband fredag aften på Wacken, men både gennemslagskraften og Matt Heafys stemme udeblev i hvert fald under det meste af koncerten.

04-08-2017
Jacob Dinesen (arkiv)
1

Det er to år siden, at Trivium udgav deres sjette studiealbum, 'Silence in the Snow', der på mange måder adskilte sig fra bandets to forrige udgivelser 'In Waves' og 'Vengeance Falls'. Albummet tog nemlig et stort skridt væk fra bandets ellers meget benyttede hard rock- og nu-metalelementer, hvor Matt Heafy gerne benyttede sig af skrig og growl. I stedet skulle fokus på det sjette album ligge på en mere poleret, kommerciel tilgang med ren vokal og mindre skrig. Skulle der være skrig, måtte guitarist Corey Beaulieu nu stå for det.

Det viste sig så, at Heafy i flere år havde brugt en forkert teknik og skadet sit stemmebånd. En sangcoach fik rettet op på dette, og det blev meldt ud, at han nu havde den rigtige teknik og derfor både ville kunne benytte sig af growl, skrig og clean ved de kommende koncerter. Koncerten på Wacken Open Air 2017 tydede dog på, at det brændte barn skyede ilden. Matt Heafy ramte hverken tonerne, den autentiske nerve, der ellers kendetegner bandet, eller noget som helst andet i publikum. På nummeret 'Strife' fra 'Vengeance Falls', som David Draiman fra Disturbed i sin tid var med til at producere, virkede det decideret, som om Heafy opgav under påskud af, at publikum burde synge sangen for ham. Der var dog næppe mange, der var kommet for at høre sig selv synge Trivium, og Heafy efterlod højst publikum mumlende efter sin opfordring.

Sidste år genudgav Trivium desuden deres debutalbum under titlen 'Ember To Inferno: Ab Initio'. På en eller anden spøjs måde var det, som om sætlisten ligesom dengang blev fremført af usikre teenagere, der kun havde øje for deres egne instrumenter og af og til pludselig kom i tanke om, at nu skulle de altså løfte hovedet, synge i mikrofonen og bemærke, at de havde et publikum. Det var der midlertid ikke rigtig nogen, der gjorde. Selv deres korte forsøg på publikumskontakt, hvor de bad publikum tage sig sammen, hvis de ville overgå den seneste euforiske forsamling, bandet havde spillet for, virkede nedladende og ligegyldig, på trods af at det nok var intenderet som en form for joke.

Således forblev bandet underligt fraværende hele koncerten igennem som i tidligere tilfælde med Volbeat. Måske hviler der en forbandelse over Faster-scenen, som koncerten blev afviklet på. I så fald var flere bands ramt af den i løbet af dette års Wacken Open Air.