WOA Battle skudt i gang

WOA Battle skudt i gang

Iotunn vandt juryens gunst, da de sammen med Chronicle, Forever Still og Unseen Faith dystede, mens Savage Machine og Blood Red Throne underholdt i Aalborg.

+ Forever Still + Unseen Faith + Chronicle + Savage Machine + Blood Red Throne
29-05-2016
3

W:O:A Metal Battle Danmark blev sat i gang med det første, indledende heat i Aalborg fredag d. 29. april på Studenterhuset, hvor Chronicle, Iotuun, Unseen Faith og Forever Still havde sat hinanden stævne. Med på plakaten var sidste års vindere Savage Machine, der sammen med norske Blood Red Throne skulle underholde publikum mens de deltagende bands og juryen voterede og gav feedback.

Fra Frederikshavn har vi Chronicle, der med deres fusion af genrerne black, melodisk død og thrash startede aftenen ud. Det bliver faktisk en ganske udmærket start, og de har god opbakning oppe foran, da de sætter i med 'Absolute Zero'. Fremmødet er respektabelt, selvom klokken kun har slået 19.00, og der er et konkurrerende arrangement på Skråen i samme by med Helhorse og Monkey Okay. Alligevel er det trofaste metalpublikum mødt talstærkt op på Studenterhuset, hvor man nyder fredagsbaren og fadøl til 15 kroner stykket.

Chronicle har god melodi på deres guitarer, hvilket er deres styrke. Masser af energi på scenen, men måske forsangeren skulle lade være med at være så udleverende med sin personlighed, da han annoncerede sidste nummer, 'Purification Through Pain'. De må gerne vise sig selv og publikum, at de tager sig selv seriøst.

Det gør Iotunn i hvert fald. Deres livtag med genren er spændende og anderledes. Lyden er lidt rodet her og der, og det er ærgerligt, da det mudrer vokalen og instrumenterne til den dårlige side i forhold til, når man hører deres indspilninger på skive, men Iotunn viser alligevel, at den kunstneriske åre endnu ikke er løbet tør i Danmark. Iotunn leger med mange forskellige elementer, hvilket gør det svært at placere dem i en kasse. Det er lettere frustrerende, men egentlig mest befriende.

Befriende og moderne er det også, da Unseen Faith indtager scenen. Det er moderne deathcore, som man kun kan spille, når man tilhører den generation, der er vokset op på rigelige mængder Korn, Slipknot, Limp Bizkit m.v. Her er kasketten vendt bagud, og så er der ellers dømt breakdowns og vildskab, så denne anmelder følte sig helt gammel til sidst.

Aftenens fjerde og sidste deltager i konkurrencen er Forever Still. Vel nok det mest etablerede orkester af de fire, hvilket var helt tydeligt fra første strofe. Med Maja Shining i front på vokalen er det første, de fleste vil tænke på, når de stifter bekendtskab med Forever Still til koncert, nok Alissa White-Gluz fra Arch Enemy. Tøjstil og hår minder i hvert fald om hinanden. Vokalen er dog anderledes og fører mere én hen til Evanescence eller hollandske Anouk. Med på guitar har de også en kvinde, hvilket betyder, at de har delt bandet op i to kvinder og to mænd. Ligestillingen har sejret. Og nu hvor festivalerne har fået kritik for at have for få kvinder på scenerne, burde man spørge sig selv, om ikke netop Forever Still burde have en plads på Copenhell, Tinderbox, Roskilde Festival m.fl.?

Forever Still har i hvert fald før været i udlandet og er da også på vej igen, hvor både Storbritannien, Sverige og Tyskland står på planen denne sommer. Deres hårde rock er også meget bredtfavnende, hvilket gør, at de nok skulle have muligheden for at udvide deres fanskare anseeligt, hvis de fortsætter lige så seriøst, som det ser ud til, at de gør lige nu. De lukker flot ned med 'Scars' og lader så juryen votere derefter.

Da de var færdige og deltagende bands samt jury trak sig backstage til votering og feedback, blev vi publikummer trakteret med sidste års vindere i Savage Machine samt norske Blood Red Throne, der havde fået en ny trommeslager med, som forsangeren knap kendte navnet på. Begge bands gjorde præcis det, de skulle. Gav folk en fest, mens der blev arbejdet bagved, og da Blood Red Throne var færdige med at skovle dødsmetal ud over scenekanten på Studenterhuset, kunne arrangørerne så indtage mikrofonen og udnævnte Iotunn som aftenens bedste band af de fire. En modig beslutning, hvor denne anmelder nok havde gættet på forhåndsfavoritten Forever Still.

Men smag og behag er som bekendt individuel, og tak for det. Karavanen pakkede ned og drog videre mod Badeanstalten i Slagelse dagen efter, hvor Bæst, Livløs, Empire Of Doom og Cruelty's Heart skulle dyste. I Aalborg endte festen ikke overraskende på Rock Caféen, som den oftest gør.