Middelalder på godt og ondt

Middelalder på godt og ondt
Tyske In Extremo giver associationer til både Rammstein og Lars Lilholt. Med "Kein Blick Zurück" fejrer In Extremo bandets ti år lange historie, med en samling numre fra dets bagkatalog, som er blevet udvalgt ved afstemning blandt fansene, samt et par nye numre. I Extremo har dog gjort sig den umage at genindspille syv af de gamle, og lægge to helt nye på skiven: "Kein Sturm hält uns auf" og "Alte Liebe", som er fuldgode numre og ikke bare lige lavet til lejligheden. In Extremo er et kæmpe hit i Tyskland, og de mikser metal med middelalderinstrumenter så som sækkepiber, skalmejer, lut, harpe og en masse andet gammelt skrammel. Det lyder lidt som en blanding af Rammstein og svenske Hedningarna eller danske Sorten Muld (de to sidstnævnte er moderne folkemusikband, der bruger elementer af electronica og rock), og skulle man være lidt ond: Lars Lilholt. Måske er det pr. definition det bedste, bandet har lavet, når det nu er fansene, der har valgt numrene, men med opsamlingsudgivelser har jeg det nu sådan, at de mest er til for at tjene penge på en vare, man allerede har solgt én gang. Dog kan opsamlinger forsvares med, at de giver nye lyttere og folk med en mindre interesse en nem adgang til et band. Lydmæssigt er det en godt produceret skive, og bandet lyder unikt pga. de mange fremmedartede instrumenter. Men her har In Extremo også et problem, for det lykkes aldrig rigtig for dem at gøre middelalderinstrumenterne til en integreret del af numrene. Bandet skaber ganske vidst noget stemning, men det forbliver at være et ornament, som snarere kamouflerer, at numrene i de fleste tilfælde er en ret banal omgang rock. Og så er der jo ikke så meget middelalder i musikken, når det kommer til stykket (til sammenligning ville der eksempelvis intet være tilbage, hvis man fjernede middelalderinstrumenterne fra førnævnte Hedningarna.) Alt i alt er dette en udgivelse til de inkarnerede fans, der både vil høre geninspilninger af nogle af de ældste numre samt de to nye, der er kommet med på skiven, men disse tyskeres musik er nok for folkemusikagtig for et dansk metalpublikum, der gyser ved tanken om alt der bare minder om den jyske troubadur. NB: Udgivelsen findes også i en limited double disc version, som indeholder otte coverversioner, bl.a. af Killing Joke og Grave Digger.

Kein Blick Zurück
18-12-2008
2