Norsk rock'n'metal

Mathias Nielsen lytter til norske We De norske himmelstormere We, havde faktisk – før udgivelsen af dette album – tre albums i bagagen samt en supporttjans for selveste Queens of the Stone Age (QOTSA) i 2002. Alligevel var det først, da de udgav ”Smugglers” i hjemlandet og modtog hele 14 seks-stjernede anmeldelser i pressen, at udlandet for alvor fik øjnene op for dette stenerrockfænomen (og i DK blev albumudgivelsen siden flyttet fra forsommer til ultimo september - Red.).

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at We i hvert fald ikke fortjener seks stjerner (eller 666 for den sags skyld), for her er altså ikke tale om genopfindelsen af musikkens dybe tallerken. På første halvdel af albummet giver We den gas i hashtågerne med hurtig stener-rock og rul som i åbneren ”Cosmic Biker R*N*R” og den QOTSA’ske ”Crawling Out of the Wreckage”. Men eftersom bandet har turneret med netop QOTSA, og fået selv samme bands ivrige samarbejdspartner og producer, Chris Goss, til at sidde bag knapperne på ”Smugglers”, kan det vel næppe komme som en overraskelse, at der også er hentet inspirationer herfra.

Det interessante er imidlertid, at We faktisk bliver mere originale og bedre på anden halvdel af pladen, hvor den psykedeliske atmosfæreknap virkelig drejes op omkring de 11. Især titelnummeret er én lang tour de force i space tripping.

Frontmand, Thomas Fellberg, er bandets stærkeste kort. Han er både original og forfriskende at høre på, og han har så mange facetter, at man ikke bliver træt af at høre på ham i løbet af de 50 minutter, albummet står på.

MEN… We kan også lyde mere ”almindelige”, eller mindre stenede, som de gør det på singlen ”Sassy Zazie” – et nummer, der leder tankerne hen på den mere tilgængelige side af Velvet Underground!

Et norsk stenerband? Det er da specielt, og alle fans af stenerrock, bør give dette fænomen en chance.

NB! We spiller med bl.a. Daytona Motel på The Rock i København på torsdag den 27. oktober. Dagen efter optræder We i Studenterhuset, Aalborg.