Pigeskolen fylder år

Pigeskolen fylder år
Girlschool fejrer 30 års jubilæum med fornemt gæstebesøg af blandt andre Lemmy og Dio. Med udgivelsen af "Legacy" fejrer Girlschool 30 års jubilæum. Bandets vej til berømmelse blev i sin tid banet af ingen ringere end Lemmy fra Motörhead, hvilket nok har været lidt af en blandet tjeneste, for Girlschool har nemlig siden døjet lidt med at stå i hans skygge.

Dog ikke mere, end at orkestret har eksisteret i tre årtier, selv om der har været flere udskiftninger på de forskellige poster, hvor de mest bemærkelsesværdige er The Founding Mother Enid Williams tilbagevending i 2000.

Girlschool hører til TSWOBHM, og deres stil ligger ikke så langt fra Saxons. Om man vil vælge at kalde den for klassisk eller bare gammeldags, er jo en smagssag, men sikkert er det, at den arv ikke fornægter sig. Når det er sagt, er det en ret gedigen rockudgivelse, og d'damer har faktisk fået lavet nogle numre med nærvær båret af et tydeligt ønske om at skrive nye numre og ikke bare hælde gammel vin på nye flasker.

Den tidligere guitarist Kelly Johnsons bortgang sidste år og det faktum at bandet fejrer rundt, forklarer nok meget godt, hvorfor der er en del gæstemusikere inde over pladen og levere guitarsoli, basarbejde og gæstesang. Gæstemusikerne er alle af samme generation, og vi finder bl.a. J. J. French og Eddie Ojeda fra Twisted Sister, Motorhovederne Phil Cambell og Lemmy der lader sin rutinerede røst lyde, samt selveste heavyens Yoda: Ronnie James Dio!

Gæstemusikernes indsats er ikke bare af det gode. I den dårlige ende ligger en noget ujævn præstation fra bassisten Niel Murray (ex-Black Sabbath og ditto-Whitesnake) der strækker strækker sine evner forbi bristepunktet.

De bedste præstationer ligger sidst på albummet, hvor hhv. Lemmy og Dio synger. Kontrasten mellem dem og Enids sang understreger desværre også Girlschools nok største svaghed: vokalen. Hvor meget produceren end har forsøgt at beefe den op, lyder den stadig ret flad og vrænget talestemmeagtig.

Vokalens kvaliteter til trods skal der dog ikke være tvivl om, at Girlschool kan fejre de tredive år med æren i behold.

Legacy
04-11-2008