Porten åbnes til Anubis Gate universet

Porten åbnes til Anubis Gate universet
Danske Anubis Gate er ved at færdigindspille deres nye album. Morten Vejlstrup har talt med bandet og samler lige op på bandets gode debutalbum, "Purification". Hvis Anubis Gate ikke er kendte for alle vore læsere, så starter første lektion her (en anmeldelse af bandets debut fra 2004 findes således også nedenfor). Bandet har base i Aalborg, men har indtil for ganske nyligt været mere et ”projekt” end et egentligt band, som den tidligere Invocator/Geronimo strengevrider Jesper M. Jensen var ophavsmand til. Debut albummet ”Purification” var flere år undervejs, da man ikke fra starten havde en fast line-up. Jesper forklarer selv om bandets tilblivelse, musikalske udvikling og inspiration i nednestående interview.

- På ”Purification” havde I fra starten ikke en line-up. Hvordan har det påvirket processen?

”På den første plade var al musikken skrevet af Morten Sørensen og jeg. Vi manglede ekstra synth + leads, så Kim kom ind som gæstemusiker. Torben Askholm kom med kort før, og vi mødte ham første gang, da han lagde vokal ind. På den nye har det betydet en stor forskel. Især fordi Kim Olesen har bidraget med en masse i sangskrivningen. Henrik Fevre havde på debut'en skrevet nogle tekster og vokal melodier, denne gang har han skrevet mere, og synger tilmed mere på pladen”

- I har igen valgt at bruge din gamle bandmate, Jacob Hansen, som producer. Han synes at være meget populær i DK i disse dage med bl.a. Mercenary under sin kyndige vejledning. Var det noget, som I bekymrede jer over, da I valgte ham både første og anden gang?

”Nej, vi havde ingen bekymringer ved at vælge Jacob Hansen, begge gange. Dels fordi han er utrolig dygtig til sit arbejde, men især fordi han er så behagelig at arbejde sammen med. Han kommer med gode ideer, og rammerne nede i Hansen Studio er super. På den nye plade var det en fordel at vælge ham, da han denne gang skulle producere alt. Og vi ville også rigtig gerne have den lyd, han leverer.”

- Fortæl os lidt om den vision, du havde med Anubis, da du startede bandet? Hvilke inspirationskilder kan du sige har påvirket dig/jer til at spille dét, I gør?

”Morten og jeg har holdt af den samme type metal i mange år. Vi blev ved med at skrive musik sammen, og med Anubis Gate er det blevet til præcis det, vi synes om. Med Torben på vokalsiden, blev billedet fuldendt. Kim har vi kendt i mange år også, og vi vidste, han har mange originale ideer som matcher musikken. Lige nu føler jeg, at dette line-up er perfekt, fordi vi svinger sammen menneskeligt, og hver af os kan bidrage med sine individuelle styrker. Vi forsøger at lyde som os selv. Af inspiration er der en meget blandet interesse i bandet. Nogle lytter til metal, andre til fusion og 70'er musik. Vi prøver så på at forene disse ting, og det tror jeg er med til at definere vores lyd.”

- I er i disse dage i studiet for at indspille opfølgeren til ”Purication”. Hvad er der anderledes ved selve musikken denne gang, og hvornår kan vi forvente at se pladen på gaden?”

”Forskellen er en sund udvikling i sangskrivningen. Vi har lagt meget mere i det denne gang, variationen er som sagt større også, og alle yder mere end sidst. Produktionen er så også en helt anden, den er simpelthen meget bedre! Jo, det lyder som Anubis Gate, og som en opfølger skal være: bedre på alle områder. På pladen finder man både den oprindelige stil, tung metal, men nu også up-tempo numre, ballader - og selve titelnummeret er et langt track, som viser større musikalitet og som indeholder alle facetter af vores stil. Hele albummet er færdig midt i februar, og så skal Intromental (Management - red.) ”shoppe” den. Vi forventer, at pladen er ude i denne halvdel af 2005. Den indeholder 11 numre og en spilletid på lidt over 60 minutter.”

- Til sidst vil jeg lige spørge dig om det, som mange sikkert har ventet på: hvornår skal I ud og spille live? Og hvilke forventninger har du til dette?

”Jo, nu har vi et line-up og så skal vi have lidt øvning. Jeg kan sige, at vi har to tilbud på hånden, som dog ikke er bekræftede endnu. Vi skal øve og så vil jeg tro at vi er klar omkring udgivelsen af den næste plade. Mine forventninger er, at vi kan levere kvaliteten live, og at vi har en lydmand, som kender musikken. Og så tror jeg, det kan blive sjovt!

Anmeldelsen af debutalbummet

Anubis Gate – ”Purification” (Locomotive Music/Target)

Den tidligere Invocator/Geronimo dreng, Jesper M. Jensen har med sit seneste projekt, Anubis Gate begået intet mindre end et mesterværk. Anubis Gate spiller en tung gang power/prog metal uden at forfalde til timelange instrumentalnumre og soli for blærens skyld. Det som undertegnede, som absolut ikke er nogen stor power/prog-fan bider mærke i stilmæssigt er, at bandet synes at have bund i den hårdere genre (thrash) end man ofte hører fra lignende bands, og bunden lægges da også solidt af den tidligere Geronimo grydebanker, Morten Sørensen.

Jeg bliver gang på gang mindet om Iron Maiden i årene omkring ”Somewhere in Time” uden det dog ligger helt tæt så stilmæssigt, da Anubis Gate spiller mere teknisk og har en renere produktion. At Jesper M. Jensen har et stærkt hold i ryggen understreges kun alt for godt på vokalsiden, da Torben Askholm synger alt for fedt og til fulde udnytter sit enorme repetoire og rutine (sagde jeg, han var over 40?!). Hør bare numre, som ”I, Demon”, ”Purification”, ”Downward Spiral” og skivens nok fedeste skæring, ”Hypernosis”. Et stensikkert køb for alle som kan lide teknisk velspillet musik og/eller Iron Maiden i deres storhedstid.

4