Bragende brassermetal fra Sepultura

Bragende brassermetal fra Sepultura
Bragende brasser-metal. Vi anmelder den nye cd fra Sepultura Med ”Roorback” er Sepultura endelig tilbage i forreste række af seriøs thrash metal. Den lidt halvhjertede ”Against” var ikke noget at skrive hjem om, men med ”Nation” begyndte tingene igen at se godt ud for den brasilianske kvartet, og med ”Roorback” er Sepultriben igen et hot navn der trækker tænder ud.

”Roorback” består af 12 rigtig gode sange, samt ét U2 cover ”Bullet In The Blue Sky.” Sidstnævnte forbigår vi i dyb tavshed, og koncentrerer os i stedet om det dusin tonser sange, bandet selv har komponeret. Stilmæssigt er vi tilbage ved ”Chaos A.D.” æraen, hvor det tribal-orienterede trommepjat er kommet i baggrunden igen, og de stålfaste guitarer er hentet frem i frontlinien. Åbningsnummeret ”Come Back Alive” alene gør hele albummet pengene værd, og det er derfor kun glædeligt, at de formår at holde tempoet oppe hele vejen igennem. Er man til dyb, dyyyyb bas, så er ”Corrupted” lige i skabet, for det bastryk der kommer syv sekunder inde i sangen, gjorde, at jeg lige måtte hen og skrue lidt op for subwooferen, for dét skulle da lige udnyttes til det groveste. Stinkende fed detalje.

Musikken holder 100%, og Sepultura er tilbage som vi kendte dem fra deres storhedstid med ”Chaos A.D.” og ”Roots”. ”Roorback” blev desuden bakket op af den svedigste turne længe hørt, og jeg kan derfor kun på det varmeste anbefale ”Roorback” til alle nye, såvel som gamle hard-core Sepultura fans. De har ikke opfundet den dybe tallerken igen på denne plade, men de har genfundet den stil der gjorde, at jeg i sin tid faldt pladask for Sepultura, så jeg svinger gladelig det lange garn!!

”Roorback” fås desuden i Europa som en digipack, hvor der er en ekstra-skive, der består af ”Revolusongs” EP’en, som består af en håndfuld cover-sange.

”Roorback”
3