Rå lyd fra fjeldgaragen

Rå lyd fra fjeldgaragen
På "Eliksir" viser norske Skambankt igen, at de har et solidt tag på den fede, rå garage rock. Norske Kaizers Orchestra er blevet et ganske massivt navn i Danmark, så Kaizers-guitaristen Terje "Killmaster" Kaizer har selvfølgelig haft en god del i blikfang, da han i 2004 albumdebuterede med sit sideband Skambankt, der i 2005 også gæstede Roskilde Festival.

Men Terje og Skambankt står nu også fint på egne ben, hvilket de viste både på debutpladen og i Roskilde, og som de nu igen gør det på det nye album "Eliksir".

Bandets eliksir er rå, garagebetonet rock musik, med en punkkant, dynamisk livelyd og autentisk lige-ind-til-benet attitude, der også indeholder en særlig, personlig charme ved at Terje (aka Ted Winters i dette line-up) synger på norsk. Finesserne er det så som så med, for hos Skambankt er det energien og umiddelbarheden, der er drivkraften - og det fungerer stadigvæk fint sådan.

Et dusin numre med fortrinvis smæk på, hvor "Min Eliksir" er en fængende version af Motörhead i fjeldudgave, mens "Angst" trækker herligt på rødderne fra Iggy & The Stooges. Lyt også til den mere tilbagelænede, finurligt betitlede "Idylillusjonen". samt de fede, fængende "Tyster" og "Ordets Gud".

I sig selv holder Skambankts rå rockeliksir helt OK, men gør sig nu allerbedst til mere voluminøse stunder, hvor eliksiren suppleres af lidt drengestemning og en kasse Hancock Guld. Og så er Skambankt selvfølgelig også et band, der skal ses og høres på en klubscene - hvilket der så bliver rig mulighed til i løbet af de tre første dage i marts, hvor Danamrk står på turnéplakaten:

1/3: Ålborg - Studenterhuset
2/3: Århus - Voxhall
3/3: København - The Rock