Skal ses live

Skal ses live
Mugshots debutalbum er ganske habilt, men først når man ser bandet live, forstår man, hvad det egentlig drejer sig om, mener Emil Svendsen. For koncertgående metalhoveder er københavnerbandet Mugshot ikke en nyhed. Faktisk har de eksisteret siden 1998, så det er måske passende nok, at det fejrer ti-års jubilæet med dets første albumudgivelse. Mugshots stil er en del metalcore, et drys Slipknot og et ordentlig skvæt messende industrial. Sidstnævnte har fået mange til at afskrive bandet som værende for ensformigt, men det er egentlig lidt synd, for selv om det er rigtigt at de ikke opfinder den dybe riff-tallerken så er der et storladent feel over Mugshots musik. Jeg skal indrømme at jeg ikke lige fandt fidusen ved første gennemlytning, men heldigvis var der Mugshot-koncert et par dage efter, jeg havde fået fingre i CD'en, og dér forstod jeg pludselig bedre, hvad Mugshot gik ud på. Live får musikken nemlig lige det ekstra nærvær, der skal til og selvom Lades Kælder ikke er byens største livescene er der ingen tvivl om, at det er en af de bedre metalsteder, og Mugshot fik bevidst at det var fortroligt med de små scener, gennem ti års slid. [img]http://heavyjam.dk/img/2248-t.jpg[/img] Det skulle der åbenbart skal en liveoptræden til at lægge mærke til. Det gælder først og fremmest om at finde feel'et , og det kan der godt gå lidt tid med, men det er som regel også det, der kendetegner en ordentlig skive – at der er noget at vende tilbage efter. Tilbage igen ved stuehøjttalerne gav "Piercing Random Lives" nu mere mening, for nu var der pludselig mening i de monolitiske riffs, break-downs og Orneborgs utroligt distortede vokal, flankeret af mange små detaljer der er modvægt til det ensformige. Særlig anbefalelsesværdig er skæring fem, "Underdog", der både knuser klipper og har en nærmest vemodig overtone, der især mod slutningen bliver tydelig. Alt i alt kan man sige, at Mugshot først og fremmest er livemusik, men det fungerer faktisk også hjemme i stuen, hvis man bare smider mp3-afspilleren ad helvede til og brager tonerne ud gennem hjemmets største og mest brutale højttalere. (Karakter live: 10)

Piercing Random Lives
30-04-2008
3