Trommekongens comeback

Trommekongens comeback
Gode tendenser hos Hellyeah, men en lidt for svingende kvalitet i kompositionerne. "The Ultimate Metal Supergroup," lyder pladeselskabets beskrivelse af bandprojektet Hellyeah, hvilken er en lidt vel overdreven introduktion til Hellyeah, baseret på trommemesteren Vinnie Paul (ex-Pantera) og fire af fyrene fra de nyere metalskole-bands som Mudvayne og Nothingface.

Dette skrevet, så lykkedes Hellyeah faktisk ganske godt med at integrere lyden fra Panteras velproducerede power grooves og agressive kant med den nyere metallyd fra førnævnte bands, der jo - selvsagt også - har Pantera som et af forbillederne. Modsat Vinnie Pauls første post-Pantera projekt, det skæbnesvangre Damageplan, får Hellyeah dog - i en vis grad - fundet dets egen bandidentitet, og navnlig første halvdel af "Hellyeah" står egentlig ganske stærkt.

Åbneren/titelnummeret er en virkelig fed og festlig moshpit-pleaser, med et klart Pantera-groove, som følges fornemt op ad den fængende førstesingle "You Wouldnt Know", mens "Matter of Time" kører med et fint groove og solidt spadelir. Og så er der kækt countryballade touch, men også reel rocklyd og drengrøvsstemning i "Alcohaullin Ass". Udmærket. Absolut.

"Hellyeah" holder dog ikke standarden fra den ellers lovende albumstart. Der er lidt for langt mellem top og bund i kompositionerne til at albummet kan nærme sig topkarakter. Men Hellyeah har skrevet nogle ganske, gode metalnumre og vil sikkert være værd at holde øje med på koncertscenen, hvor Vinnie Paul og hans dobbeltpedaler ihvertfald vil blive budt ekstravarmt velkommen.

Hellyeah
3