Tysk black metal

KongKent ser på tyske Dark Fortress Det tyske black metal band Dark Fortress er klar med dets fjerde studiealbum ”Séance”, der ifølge dem selv vil katapultere dem op i superligaen i den genre. Deres anmelder er ikke helt så sikker, om end tyskerne ikke skal afskrives alene ved deres nationalitet eller mangel på kreativitet. For mens de i pressematerialet forsøger at distancere sig netop fra klichéerne i black metal, er det netop her de fejler. ALLE black metal bands forsøger at fraskrive sig de klichéer, som de mener, eksisterer i genren, og dermed bliver de alle pr. definition en kliché… for de gør netop dét allesammen!

Dark Fortress er altså et helt unikt black metal band der spiller majestætiske guitarer, melodiske passager, grum vokal og en dyster morbid stemning?! Ja, det er da om noget unikt… hvis man lige ser bort fra de 800 andre bands i genren der hævder netop DE er de eneste der besidder ovennævnte kvaliteter!

Men når vi er færdige med at brokke os over den manglende respekt for anmelderens indsigt i genren og retter fokus på musikken tegner der sig et noget mere positivt billede af ”Séance”. For Dark Fortress har rent faktisk fat i noget. Der er en melodisk stemning over sangene, og alligevel racer de derudaf i et hæsblæsende tempo. Beskrivelserne her lyder bekendte, men Dark Fortress har deres helt egen lyd – og det at bandet tør begive sig ud i sange der veksler mellem 5–8 minutter viser, at det ikke bare springer over hvor gærdet er lavest, men rent faktisk udfordrer lytteren med skiftende A- og B-stykker i sangene og forsøger at gøre musikken lidt mere bombastisk end konkurrenternes. Det virker, og skiven har sine øjeblikke.

"Séance" er 62 minutters gedigen black metal, der helt sikkert vil vinde fans fra nær og fjern. Modigt udført og professionelt produceret. Tyskerne kan også være med i den sorte metal!

"Séance"
3