Ugens (andet) Monsterdrøn

Ugens (andet) Monsterdrøn
Deicide er tilbage på den onde top, mener Kong Kent om Benton & Co's nye cd, "Scars Of The Crucifix". Deicide! Det største dødsmetalband nogensinde. Da Florida scenen indtog verdenen var det med Deicide som spydspids. Ikke fordi de var markant bedre end Morbid Angel og Death, men fordi de chokerede omverdenen med deres rabiate og sataniske livssyn, deres sceneshow, Glen Bentons udtalelser og det faktum at han brændte et omvendt kors ind i panden på sig selv. Efter en flereårig krig med pladeselskabet Roadrunner er bandet nu fri af den slavekontrakt (?? - Red.), og udsender i 2004 deres første album for Earache. Titlen er ”Scars Of The Crucifix” og byder Deicide velkommen tilbage til fordums storhed!

”Scars Of The Crucifix” er nemlig Deicides bedste siden monsteralbummet ”Once Upon The Cross” fra 1995. Deicide gik lidt i stampe efter ”Once Upon…” i nogle halvtamme udgivelser, hvorfra der kun er enkelte højdepunkter. Deicide fik raget sig alvorligt uklar med Roadrunner, og de seneste par albums virkede mest af alt kontraktmæssige forpligtigelser der bare skulle skydes ud af ærmet. Specielt den seneste ”In Torment In Hell” var en skuffelse for en inkarneret Deicide fan som undertegnede.

Derfor var jeg også meget spændt på at høre den nye skive. Debuten for Earache. Kunne Deicide genfinde melodien fra før, og lade Satan løs på jorden igen? Svaret må blive lige ved og næsten. For ”Scars…” er ikke en ny ”Legion”, men den er tæt på!

Skiven klokker ind på nøjagtig 26 minutter og 43 sekunder. Der er som altid skåret ind til benet hos Deicide. Ikke noget fyld, kun ondsindet musik der er skabt for at smadre! Ni infernalske skæringer med skønne titler som ”Fuck Your God”, ”Go Now Your Lord Is Dead” og ”When Heaven Burns” viser, at Glen Benton ikke har glemt sine aner. Han gør hvad han er bedst til: Pisser Gud og alt religiøst godt og grundigt op af benene. På én måde lidt naivt, men når man ved at Glen Benton *mener* det, han skriver, gør det alligevel indtryk. Det var trods alt Deicide der opfandt det med at være så åbenlyst profan, at det på ingen måde kunne undskyldes. Det gør de på hele skiven ”Scars Of The Crucifix”, og sangene er endelig værd at lytte til igen.

For dem har Deicide manglet i en lang årrække. Sange der fænger, og dem er der på ”Scars…”. Titelnummeret har den pondus der skal til, og det har også gjort, at Deicide for første gang i karrieren laver en musikvideo!! Ja, fan’me! Og promoveringen stopper ikke her. Der er adskillige forskellige udgivelser af pladen (hvilket der aldrig før har været med en Deicide udgivelse, takket være Roadrunners mangel på vilje til at gøre Deicide attraktivt). Earache sætter alle sejl til, og har smidt en bonus-dvd i nakken på os, hvor der er en dokumentar, hvor man følger bandet i nogle dage. Vi ser trommeslager Steve Asheim på skydebanen, og Glen Benton fortæller om den skelsættende begivenhed det var, da han brændte det omvendte kors ind i panden på sig selv.

Derudover er der plakat, en plektor og andet gejl med i de forskellige udgivelser. Én heldig fan får endda en metalplektor, og den kan så byttes til en original BC Rich guitar. Jo tak, Deicide er tilbage, både reklamemæssigt og musikmæssigt.

For det bedste ved ”Scars Of The Crucifix” er at musikken holder. Væk er de kedelige minder fra den forgangne plade, og igen er der glæde ved at holde en ny Deicide skive i hånden. Kongerne af det onde har rejst sig fra støvet, og er nu klar til at generobre tronen som de almægtige indenfor den sataniske dødsmetal.

Deicide er tilbage, og ifølge dem selv har de aldrig været bedre. Det ser vi så sandelig frem til, når vi byder dem velkommen i Europa når de til sommer starter deres Europa turné, der ser ud til at slutte med et show på Wacken Open Air festivalen i Tyskland. Tre datoer er allerede bekræftet i Norge, og med lidt held kan vi også indenfor et par måneder offentliggøre én eller flere datoer i Dannevang. Ved fra første hånd, at der er noget i gære, da jeg selv har været i kontakt med deres tour-manager og formidlet kontakten til mere end ét spillested i DK. Vi krydser fingre.

Indtil da kan vi nyde ”Scars Of The Crucifix” – en fuckin’ røvsparkende dødsmetalskive.

"Scars Of The Crucifix"
5