Ugens dødelige Monsterdrøn

Ugens dødelige Monsterdrøn
Deicide er tilbage ved fuld styrke på ”The Stench Of Redemption”. Bandets bedste album i over 10 år, konstanter en jublende Kong Kent. Deicide har været meget igennem i de seneste år, og for første gang i lang tid har bandet endelig støbt et album, der holder nyhedsværdien mere end blot et par dage. ”The Stench Of Redemption” lugter sgu af reel forløsning for et band, der har været holdt i kramper af intern splid igennem mange år.

Væk er guitaristerne Brian og Eric Hoffman, og ind er kommet Jack Owen (fra Cannibal Corpse) og Ralph Santolla (ex-Death/ex-Iced Earth). Det har givet ny dybde i guitarspillet hos Deicide, og det mærkes specielt på soli og mellemspil, bl.a. i sangen ”Desecration”, hvor den melodiske guitar får lov at give sit besyv med. Det har ganske simpelt føjet en helt ny facet til Deicide-stilen, som dog i sin form stadig er som den plejer at være. Fra første sekund til 38 minutter og 55 sekunder senere, er man aldrig i tvivl om hvilket band der spiller. Stilen er letgenkendelig, men specielt guitarerne er blevet langt mere alsidige og det pynter gevaldigt.

Glen Bentons indædte had til alt kristent får stadig frit løb i teksterne, og Steve Asheims militærpræcise tæven på tromme er stadig førsteklasses i genren – så alt i alt, et Deicide album både band og fans kan være ganske stolte over. Deicide har genfundet formen og har fået tilføjet ny energi, hvilket har været stærkt tiltrængt! Som fan er det skønt, for første gang i lang tid, at kunne fejre et nyt album og være glad for det i mere end bare en måneds tid.

For ”The Stench Of Redemption” er et vaskeægte comeback! “Scars Of The Crucifix” i 2004 gav indikationer om, at Deicide måske var på vej tilbage for alvor, og med “The Stench Of Redemption” har de for alvor givet deres fans et mindeværdigt album. Det er uden sidestykke deres bedste album i over 10 år. Vi skal helt tilbage til 1995’s ”Once Upon The Cross” for at finde et album, der kvalitetsmæssigt minder om det nye, og det er lækkert endelig at se afguderne levere varen for alvor.

Albummet er indtil videre klart årets bedste death metal-udgivelse, og det med langt ned til andenpladsen. Deicide har udsendt Årets Album!

”The Stench Of Redemption”
666