Ugens Monsterdrøn

Ugens Monsterdrøn
Lars Schmidt går overmåde amok over det norske hybrid heavyband Communic's debutalbum "Conspiracy In Mind", der strejfer både Soilwork og Dream Theater. Bare fordi det er kommunalt, behøver det ikke være kedeligt. Og hvem siger egentlig, at Communic har noget som helst med noget kommunalt at gøre? Communic er alt andet end kommunefarvet, forudsigeligt og trist. Den norske trio (suppleret med en dansk keyboardspiller) er simpelthen - og ganske enkelt - noget af det bedste, der har ramt den hårdere del af den progressive metalscene i lang, lang tid. Ja, i flere år.

Communic finder vi i det meget spændende krydsfelt mellem de tunge, hårde og lidt onde drenge fra det mørke nord. Soilwork og Dark Tranquility på den ene side og så de mere progressive ekvilibrister i Symphony X, Pagan's Mind og Dream Theater på den anden. Og sørme, om ikke der også liiiiige er kraftige referencer til tidlig Marillion! Det er der, og lytter man til den samlede pakke, så kan det næsten ikke være bedre og mere interessant.

Vi bliver simpelthen på fineste vis gelejdet rundt i metalliske stilarter som melodisk heavy metal à la firsernes Helloween, power metal, thrash med en smule dødsaggressivitet og så masser af progressiv metal. Altså soloer og instrumenthåndtering på højest mulige plan. Det er tungt. Det er hurtigt. Det er harmonisk, melodisk og fantastisk velspillet.

Communic er skabt af den norske guitarist og sanger Oddleif Stensland og landsmanden, trommeslageren, Tor Atle Andersen. Begge har spillet sammen i Scariot, mens Oddleif har spillet sammen med bassisten Erik Mortensen i Ingermanland. Ikke, at undertegnede kendet noget som helst til disse to bands. Communic, der blev dannet i 2003, debuterer nu med effektive og fantasiske "Conspiracy in Mind", som er indspillet i Danmark, produceret af Jacob Hansen og suppleret med keyboardman Peter Jensen, danskeren der tidligere har spillet i Sinphonia. Han kommer også med på den kommende tour, i øvrigt.

Der er kælet for samtlige detaljer, men alligevel er albummet meget, meget friskt. Der er toptænding på - også på denne anmelder. Albummet udkommer først den 21.2, men anmeldes allerede nu fordi det bør blive efterspurgt af sultne danske metalheads, som bare vil svælge i noget nyt, fedt og hamrende spændende.

Conspiracy in Mind
5